Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Rynek wołowiny - utrzymuje się tendencja wzrostowa cen skupu

Od sierpnia br. na rynku wołowiny utrzymuje się tendencja wzrostowa cen skupu. Według danych MRiRW w październiku br. przeciętnie za kilogram skupowanego żywca wołowego rzeźnie płaciły 6,56 zł, czyli o 6% więcej niż w lipcu br. i o 8% więcej niż przed rokiem. Nieznaczny wzrost cen obserwowaliśmy również w pierwszej połowie listopada br. W drugim  tygodniu listopada średnia cena skupu bydła rzeźnego wyniosła 6,62 zł/kg (w. ż.), czyli o 2% więcej niż przed miesiącem i o 10% więcej r/r - mówi Magdalena Kowalewska, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Rynek wołowiny - utrzymuje się tendencja wzrostowa cen skupu
fot. shutterstock

Kształtowanie się cen skupu wołowiny na rynku krajowym uzależnione jest w dużej mierze od eksportu. Szacuje się, że w 2016 r. około 83% wyprodukowanego w Polsce mięsa wołowego trafiło za granicę. Według prognoz IERiGŻ produkcja wołowiny w Polsce w 2017 r. może być o 8% większa, w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniesie około 543 tys. t (w masie poubojowej). Jednocześnie spożycie krajowe tego gatunku mięsa utrzyma się na relatywnie niskim poziomie i według prognoz IERiGŻ w br. wyniesie 2,2 kg/miesz., co będzie stanowić jedynie 3% całkowitej konsumpcji mięsa w Polsce. Nadal jednak daleko nam do średniej, unijnej konsumpcji, która według KE w 2017 r. może wynieść 10,8 kg/miesz.

Jak wynika ze wstępnych danych MRiRW w okresie I-VIII br. z Polski wyeksportowano 256,4 tys. t nieprzetworzonego mięsa wołowego (CN 0201-02), czyli o 8% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Chociaż Polska eksportuje głównie mięso wołowe w postaci schłodzonej i świeżej (80%), to w analizowanym okresie dynamicznie, bo o 29%, wzrósł eksport mrożonego mięsa wołowego z 40,7 do 60,4 tys. t. Zmniejszył się natomiast eksport bydła żywego (CN 0102) z blisko 71 do 45 tys. szt., co może świadczyć o zainteresowaniu polskich rolników zwiększeniem produkcji - informuje Magdalena Kowalewska.

Głównymi odbiorcami polskiej wołowiny (świeżej i schłodzonej) były Włochy, gdzie trafiło 56,4 tys. t, o wartości 196,5 mln EUR. Drugim, pod względem wielkości odbiorcą mięsa wołowego były Niemcy, które zakupiły 31,3 tys. t. Z kolei do Holandii sprzedaliśmy 19,0 tys. t. W przypadku mrożonej wołowiny głównym jej odbiorcą pozostała Francja, która zakupiła 8,7 tys. t. Z kolei do Niemiec trafiło 6,5 tys. t, a do Turcji wyeksportowaliśmy blisko 5,0 tys. t.

- W okresie I-VII br. odnotowano również wzrost unijnego eksportu produktów wołowych z 443,8 tys. t do 511,2 tys. t, co w ujęciu rocznym oznacza wzrost o 15%. Za ponad jedną trzecią tego wzrostu odpowiedzialny był Hongkong, gdzie trafiło 56,7 tys. t tych produktów, czyli aż o 71% więcej niż przed rokiem. Silnie, bo ponad dwukrotnie, zwiększył się także wolumen wywozu produktów wołowych na Filipiny i wyniósł 26,9 tys. t. Wzrost unijnego eksportu produktów wołowych, przy stabilnej produkcji, wspiera ceny na unijnym rynku - dodaje Magdalena Kowalewska.

Oczekujemy, że do końca br. utrzyma się dotychczasowa tendencja wzrostowa cen skupu wołowiny i średnio w grudniu br. żywiec wołowy może być o 3-7% droższy w relacji rocznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Magdalena Kowalewska RSS ALERT    /    MRiRW RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • aga 2017-11-16 15:59:00
    Rany! Jeszcze wzrost ceny wołowiny? Przecież już teraz rzadko ją się kupuje bo jest bardzo droga. Naprawdę chcecie doprowadzić do tego, że prawie nikt po nią nie sięgnie?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.82.79.137
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.