Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek wołowiny uzależniony od eksportu

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 13-02-2018, 13:53
Rynek wołowiny uzależniony od eksportu
fot. shutterstock

- Polski rynek wołowiny w dużym stopniu uzależniony jest od eksportu. Ponad 83 proc. mięsa wołowego, które zostało wyprodukowane w naszym kraju trafia na rynki zagraniczne - informuje Magdalena Kowalewska, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Jak wynika z danych MRiRW w okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2017 r. z Polski wyeksportowano 369,9 tys. t nieprzetworzonego mięsa wołowego (CN 0201, CN 0202), czyli o 12% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Polska wołowina trafiła głównie na rynek Unii Europejskiej, natomiast poza granice Wspólnoty sprzedano 49,2 tys. t, co stanowiło ponad 13% całkowitego wolumenu eksportu.

Polska eksportuje głównie mięso wołowe w postaci schłodzonej i świeżej.

- W omawianym okresie eksport tego rodzaju wołowiny wyniósł 278,3 tys. t, czyli o 5% więcej niż przed rokiem. Głównym odbiorcą schłodzonej wołowiny były Włochy, gdzie trafiło 271,3 tys. t, czyli o 8% więcej w ujęciu rocznym. Do Niemiec sprzedano blisko 43,0 tys. t tych produktów, czyli o 4% więcej r/r. Z kolei hiszpańscy odbiory z Polski zakupili 25,8 tys. t tego gatunku mięsa, czyli o 24% więcej w relacji rocznej. Wyraźny, bo 19-procentowy spadek eksportu odnotowano natomiast w przypadku Holandii, gdzie sprzedaliśmy 27,1 tys. ton - informuje Kowalewska.

Analityk zwraca uwagę, że w ostatnim okresie obserwowaliśmy dynamiczny rozwój eksportu mrożonej wołowiny.

- Od stycznia do listopada 2017 r. wyeksportowaliśmy 91,6 tys. t mrożonej wołowiny, czyli aż o 39% więcej w relacji rocznej. Taki wzrost napędzany był głównie przez zwiększone wysyłki do Turcji, która stała się, drugim, po Francji, największym odbiorcą polskiej, mrożonej wołowiny, importując 10,6 tys. t. Wolumen eksportu do Francji zwiększył się o 12% do 13,3 tys. t. Więcej, o 11%, wyeksportowaliśmy również do Izraela. Izraelscy kontrahenci zakupili 5,1 tys. t mrożonego mięsa wołowego, o wartości 27,6 mln EUR, czyli odpowiednio o 11 i 13% więcej niż przed rokiem - dodaje.

Znacząco zmniejszył się natomiast eksport zwierząt żywych. W okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2017 r. z Polski sprzedano 62,6 tys. sztuk bydła czyli o 29,9% mniej niż w analogicznym okresie 2016 r.

Kowalewska zauważa, że wzrost eksportu znajduje swoje odzwierciedlenie w cenach skupu.

- Od drugiej połowy poprzedniego roku ceny skupu utrzymują się na relatywnie wysokim poziomie. Według danych MRiRW w pierwszym tygodniu lutego br. przeciętnie za kilogram skupowanego żywca wołowego rzeźnie płaciły 6,87 zł, czyli o 8% więcej niż przed rokiem. Warto przypomnieć, że prawdopodobnie w najbliższych miesiącach procedowany będzie projekt ustawy, dotyczącej wprowadzenia zakazu uboju rytualnego. Jeżeli zostanie on wprowadzony może oznaczać to straty dla polskich producentów mięsa wołowego - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Możliwość komentowania została tymczasowo wyłączona.

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 650) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.