Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Słabe wyniki eksportu polskich jaj spożywczych

Dla polskich eksporterów jaj spożywczych w skorupkach pierwszą połowę roku 2017 należy zaliczyć do najgorszych w przeciągu ostatnich czterech lat.  Podmioty prowadzące sprzedaż zagraniczną wysłały poza granicę naszego kraju łącznie 95,6 tys. ton jaj, czyli o prawie jedną czwartą mniej niż w pierwszym półroczu 2016 r. - informuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.

Słabe wyniki eksportu polskich jaj spożywczych
Katarzyna Gawrońska, Główny Specjalista Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, fot. KIPDiP

W ocenie KIPDiP na gorszy wynik wpłynęła redukcja zamówień jaj w skorupkach przez partnerów handlowych z Włoch, w ujęciu rocznym o ponad 16 tys. ton niższych (-80%). Mniejsze zamówienia realizowano również  do Niemiec, Czech, Litwy, Rumunii i Słowacji.

Zwiększony popyt na jaja konsumpcyjne występował  ze strony importerów z Węgier i Francji. Zmiana relacji handlowych w ostatnich miesiącach, doprowadziła do przetasowania na mapie głównych kierunków eksportowych. Analiza danych za ten rok, pokazuje, że 85% wysłanych za granicę naszego kraju  jaj w skorupkach trafiła do: Holandii, Niemiec, Francji, Węgier, Czech, Włoch i Belgii.

W pierwszym półroczu 2017 r. nie realizowano większych kontraktów handlowych z krajami trzecimi – sprzedaż na ich rynki stanowiła niewielki odsetek zrealizowanego ogółem eksportu (0,3%). W analizach należy jednak uwzględnić, że jaja z Polski, poza bezpośrednimi wysyłkami, są także przedmiotem reeksportu przez podmioty z konkurencyjnych krajów Europy Zachodniej. 

Izba zauważa, że przy jednoczesnym spadku zapotrzebowania na jaja w skorupkach ze strony unijnych odbiorców wzrastają wysyłki produktów przetwórstwa jaj. W ujęciu całego roku 2016 r. sprzedaż płynnych i suszonych żółtek i przetworów z całych jaj wzrosła o blisko 30%, a w tym roku obserwacje wspólnego rynku wskazują na podobne tendencje.

Trudno doszukiwać się zasadniczych przyczyn osłabienia dynamiki wzrostu eksportu pod koniec 2016 r. i ujemnych wyników w roku 2017, można jednak przyjąć założenie, że wpłynęły na to problemy producentów związane z większą liczbą przypadków stad towarowych kur niosek zakażonych salmonellą, a z drugiej strony oddziaływały czynniki strukturalne związane ze zwiększonym popytem wewnętrznym i utrzymujące się wyższe ceny jaj uzyskiwane przez producentów.

W handlu z państwami trzecimi (krajami leżącymi poza Unią Europejską) przyczyną utrudnień w wywozie z pewnością były restrykcje importowe o podłożu sanitarno – weterynaryjnym zastosowane  przez ważne dla nas kraje arabskie i afrykańskie.  Część z tych rynków została już ponownie otwarta  dla wysyłek jaj konsumpcyjnych prowadzonych przez polskie firmy. Spodziewamy się zatem, że drugie półrocze tego roku przyniesie ożywienie w zawieraniu nowych kontraktów poza Europą. 

więcej informacji:

Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    eksport jaj RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    rynek jaj w UE RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.224.52
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.