REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Spór KRD-Farmio: co może UOKiK?

  • Autor: RW, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-01-2016, 16:04
Spór KRD-Farmio: co może UOKiK?
Fot. Shutterstock

W listopadzie Krajowa Rada Drobiarstwa - Izba Gospodarcza złożyło do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta zawiadomienie o podejrzeniu stosowania przez Farmio S.A. praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Mikołaj Piaskowski, radca prawny Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy Spółka Komandytowa, zwraca uwagę, że jeśli UOKiK zdecyduje się zająć sprawą, postępowanie może nie skończyć się szybko, a to ze względu na wieloaspektowość całej sprawy.

REKLAMA

Mikołaj Piaskowski przypomina, że artykuł 24 Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jednoznacznie stanowi, ie praktyką naruszającą zbiorowy interes konsumentów jest m.in. naruszenie obowiązku udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej oraz pełnej informacji.

- Argumentacja KRD może opierać się na tym, że Farmio owej pełnej informacji nie udzielało. UOKIK mógłby uznać, iż zasugerowano że kurczaki oferowane przez firmę nie zawierają w sobie antybiotyków, tymczasem nie jest to cecha wyróżniająca. Jak wskazuje KRD inne mięso drobiowe dostępne na rynku w świetle prawa również jest wolne od antybiotyków – wyjaśnia Piaskowski.

Naruszeniem zbiorowych interesów konsumenta jest także prowadzenie nieuczciwych praktyk rynkowych lub czynów nieuczciwej konkurencji. Przykładem tego typu praktyk są praktyki wprowadzające w błąd. Mogą one polegać na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji, a także prawdziwych informacji, które mogą wprowadzić w błąd. Ciekawym przykładem jest także reklama porównawcza, która nie zawsze jest dozwolona- przykładowo wtedy, gdy nosi znamiona praktyki wprowadzającej w błąd.

- Reklama porównawcza nie musi koniecznie wykorzystywać bezpośredniego porównania określonych produktów. Wystarczy porównanie pośrednie, które w przypadku Farmio również mogło następować. To też może podlegać przeanalizowania przez UOKIK – przyznaje ekspert. 

Jak dodaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta rozpatrując, czy faktycznie miała miejsce praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów ma tak naprawdę co najmniej kilka punktów zaczepienia.

Tak zatem wszczynając postępowanie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta może zażądać wyjaśnień od Farmio. Chodzi tu o zweryfikowanie, czy stosowany przez firmę przekaz faktycznie był nieuczciwy i wprowadzał konsumentów w błąd.

- Urząd będzie się odnosił także do tego, czy przeciętny konsument na rynku patrząc na tego typu reklamę faktycznie mógł pomyśleć, że kurczak bez antybiotyku to coś niespotykanego i wyróżniającego ofertę Farmio i na tej podstawie podjął decyzję o zakupie. Kluczowym będzie zatem to z jakim modelem konsumenta mamy do czynienia – mówi prawnik. 

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mickey mouse 28-01-2016, 16:35:
....z jakim modelem konsumenta mamy do czynienia...hahahah a może jaki model prawnika taka interpretacja.....
Generalnie ta cała sprawa jest dobrym przykładem weryfikacji pojęcia etyki w prawie i jej korelacji. Powodzenia doktoranci ;)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (26 528) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 773 572)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH