REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Janusz Rodziewicz, prezes SRW RP: Średnie zakłady mięsne znalazły się w trudnym położeniu

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 09-02-2015, 14:41
Średnie zakłady mięsne znalazły się w trudnym położeniu
Janusz Rodziewicz, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP (fot. PTWP)

Duże zakłady mięsne są "skazane" na współpracę z sieciami. Małe nastawiają się natomiast na zaspokojenie wymagań lokalnych konsumentów. W najgorszej sytuacji są zakłady średniej wielkości: za małe do konkurowania w sieciach handlowych a zbyt duże, aby ograniczać się do sprzedaży wyłącznie na lokalnym rynku - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Janusz Rodziewicz, prezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP.

REKLAMA
- Czy obecnie sieci handlowe wywierają silną presję cenową na dostawców mięsa i wędlin?

- Z pewnością następuje polaryzacja rynku wewnętrznego. Duże zakłady mięsne są "skazane" na współpracę z sieciami. Stąd wyraźny trend w kierunku wypromowania marki i zdobycia zaufania klientów. Małe zakłady nastawiają się natomiast na zaspokojenie wymagań lokalnych konsumentów - tu decyduje jakość, cena i przyzwyczajenia.

W najgorszej sytuacji są zakłady średniej wielkości: za małe do konkurowania w sieciach handlowych a zbyt duże, aby ograniczać się do sprzedaży wyłącznie na lokalnym rynku. Stosowane przez nie rozwiązania, najczęściej sprowadzające się do prowadzenia własnych sieci sklepów, są obecnie efektywne, ale pozostaje pytanie - jak jeszcze długo?

- W handlu nowoczesnym obserwujemy trend poszerzenia oferty w poszczególnych kategoriach. Jak to wpływa na segment przetworów mięsnych? Czy jest to szansa dla producentów wędlin bio/eko lub produktów lokalnych?

- Polska ma najszerszy asortyment przetworów na świecie. Zniesienie obligatoryjności Polskich Norm spowodowało olbrzymią aktywność w kierunku opracowywania nowych asortymentów (często jedynie nazwą), najczęściej w grupie wędlin. Nowe asortymenty są potrzebne, ale raczej w grupie "żywności wygodnej".

Produkty "Bio" i "Eco" w opinii bardziej świadomych konsumentów znajdują nabywców, ale z powodu wyższych cen jest to nisza, obejmująca ok. 2-3 proc. rynku. Problemem produktów lokalnych jest utrzymanie standardów jakościowych, możliwości dotrzymania wielkości i terminów dostaw oraz spełnienia wymagań sieci handlowych.

- Dyskonty zaczynają na stałe wprowadzać do swojej oferty produkty markowe znanych producentów. Czy oznacza to, że przed znanymi producentami wędlin otworzyła się okazja, na jaką od dawna liczyli?

- Zdecydowanie tak. Pozytywne przykłady specjalizacji i innowacji to produkty np. spółki Tarczyński, firmy Kaminiarz czy Sokołowa lub firmy Pamas, oraz zakładów drobiarskich.

- Sieci rozwijają także produkty pod markami własnymi. Dla kogo jest to szansą a dla kogo zagrożeniem?

- Szansą dla każdego zakładu, pod warunkiem utrzymania standardu produktu przez dłuższy okres czasu. Zagrożeniem dla zakładów w trudnej sytuacji ekonomicznej, gwałtownie poszukujących nowego asortymenty, promowanego często na granicy opłacalności ekonomicznej.

- Jak mocno zmiany zachodzące w handlu, np. trend „proximity", wpływają na strategie inwestycyjne producentów wędlin?

- W przypadku dużych zakładów mięsnych produkujących głównie dla współpracujących sieci handlowych głównym zadaniem jest obecnie dostosowanie gramatury porcji i sposobu pakowania, np. próżniowego lub MAP, do wymagań konsumenta, który coraz częściej potrzebuje jednorazowego posiłku; ponieważ każde otworzenie opakowania niweluje efekt technologii pakowania a dalsze przechowywanie obniża jakość produktu.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 305) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH