Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Stabilizacja na rynku trzody

W listopadzie zakłady monitorowane przez MRiRW zakupiły mniej trzody chlewnej niż w październiku. Minimalnie niższa była również przeciętna cena zakupu - podają analitycy BGŻ.

Stabilizacja na rynku trzody
Źródło fot.: Farmer.pl
  • Źródło

Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
Data: 14-12-2010, 13:58

Według danych MRiRW w czterech listopadowych tygodniach (01-28.11) zakłady mięsne zakupiły o 4,2 proc. mniej trzody chlewnej niż w czterech tygodniach października (04-31.10). Biorąc pod uwagę, że w listopadzie był o jeden dzień pracujący mniej (Święto Niepodległości) uzyskujemy dzienne uboje na praktycznie takim samym poziomie jak w październiku.

Analizując dynamikę zakupów w poszczególnych klasach jakości, zauważymy, że największy spadek zanotowano w przypadku najwyższych klas S i E - odpowiednio o 9 i 7 proc. Co interesujące wielkość zakupu najgorszych klas O i P wzrosła po kilkanaście procent.

Przeciętna cena zakupu tuczników w listopadzie była minimalnie niższa niż w październiku. W przeliczeniu na żywiec dostawcy otrzymywali średnio 3,82 PLN/kg, podczas gdy w październiku 3,85 PLN/kg. Była to cena znacznie niższa niż w tym samym miesiącu w latach 2008 i 2009, ale znacznie wyższa niż w latach 2006 i 2007.

W stosunku do średniej ceny z okresu 2005-09 cena w obecnym roku była o 1 proc. wyższa. To niedużo, szczególnie biorąc pod uwagę stosunkowo wysokie ceny pasz, które w październiku były o 9 proc. droższe niż przeciętnie w tym miesiącu w latach 2005-09.

Jeśli chodzi o sytuację w poszczególnych regionach kraju, to najbardziej pogorszyła się ona w makroregionie południowo-wschodnim. Zanotowano tam największy spadek zarówno ceny jak i ilości ubojów. Najlepsza sytuacja z kolei była obserwowana w makroregionie północnym, gdzie nie dość, że produkcja spadła najmniej, to jeszcze przeciętna cena wzrosła.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

MRiRW RSS ALERT    /    świnie RSS ALERT    /    pasze RSS ALERT    /    tuczniki RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • analizator 2010-12-15 18:15:09
    Wytłumaczenie zjawisk opisanych w artykule jest proste. Mięsność spada bo wysokie ceny pasz skłaniają rolników do \"oszczędzania\" na koncentratach i premiksach a z drugiej strony w gorączce zakupów i braku globalnym żywca zakłady kupują duży % żywca na w/ż W tym prym wiedzie PINI kilkakrotnie próbujące wproadzić WBC jako podstawę rozliczeń, niestety bez rezultatu,Dopuki ta firma będzie psuła rynek spędówka będzie miała zbyt. Wzrost cen w makroregionie północnym jest spowodowany działaniami Agryfu i innych. Bazowanie na dużych fermach ma niestety swoje wady, w przypadku rynku producenta te gospodarstwa mają najwięcej do powiedzenia i dyktują ceny.
  • parę faktów 2010-12-16 10:07:23
    a ja się pytam czym się rózni schab z maciory albo świni Oi P czy ma tabliczce za ladą promocja niższa jakość?? nie czy ZM jeszcze nie zrozumiały że jak tak dalej będą przysłowiowo przebrzydzać to rolnicy powiedzą pas (już mówią). A kto madry niech sobie spojrzy na notowania przyszłych cen w UE. Życzę wiec pomyśleć. A ponadto fakt jak to w ZM zaniża się mieśność co kraj to inny obyczaj.
  • z niesmakiem o mafii... 2010-12-24 18:36:31
    w 1997 roku odstawialem tuczniki wg wagi zywej po 4.50 zl za kilo, dzis w skupie cena u nas 3.50 - 3.70. wtedy parowka w 1997 kosztowala 3zl dzis 10zl. Jak przetrwac skoro koncerny dzialaja na zasadzie maffi. Zawsze znajda argument zeby nie zaplacic. Ale kiedys trzeba powiedziec dosc, bo mimo checi tego juz za wiele.....

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.226.234.20
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.