Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Umowa między UE a Japonią przełoży się na wzrost konkurencyjności unijnej wieprzowiny na rynku japońskim

W czwartek 6 lipca 2017 r. Unia Europejska i Japonia osiągnęły porozumienie w sprawie najbardziej istotnych elementów umowy o partnerstwie gospodarczym, która będzie najważniejszą, dwustronną umową handlową zawartą do tej chwili przez Wspólnotę. Jej wdrożenie doprowadzi do całkowitego zniesienia ceł na około 85% unijnych produktów rolno-spożywczych (według pozycji taryfowych) – po 15 latach udział ten wzrośnie do 97 proc. - mówi  Marta Skrzypczyk, ekspert rynków rolnych, Bank BGŻ BNP Paribas.

Umowa między UE a Japonią przełoży się na wzrost konkurencyjności unijnej wieprzowiny na rynku japońskim
Fot. Shutterstock

Autor: BGŻ BNP Paribas
Data: 18-07-2017, 15:46

Jej zdaniem, w przypadku wieprzowiny, w ciągu dziesięciu lat, handel mięsem przetworzonym zostanie w pełni zliberalizowany, a cło na import świeżego mięsa zostanie zredukowane z 482 jenów/kg do 50 jenów/kg. Z kolei minimalna cena wejścia dla wieprzowiny zostanie utrzymana, ma być jednak obniżana.

Japonia jest uzależniona od importu wieprzowiny. Według danych USDA w 2016 r. była drugim, po Chinach, największym światowym importerem mięsa wieprzowego. Krajowa produkcja, wynosząca w ostatnich latach 1,25-1,30 mln t, była dość stabilna, a współczynnik samowystarczalności nie przekraczał 50%. Największym dostawcą produktów wieprzowych na ten rynek jest obecnie Unia Europejska.

- Jednocześnie Japonia jest drugim, po Chinach, najważniejszym zewnętrznym odbiorcą wieprzowiny z UE. W ostatnich latach unijny eksport w tym kierunku systematycznie przyrastał o około 8-10% rocznie. W 2016 r. sięgnął 399,6 tys. t i był o prawie 10% wyższy niż w 2015 r., zaś w okresie pierwszych czterech miesięcy br. wyniósł 138,0 tys. t, o ponad 9% więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Najwięcej produktów eksportuje Dania, Hiszpania oraz Holandia - mówi Marta Skrzypczyk.

Polska, ze względu na ASF, nie może obecnie sprzedawać wieprzowiny w kraju Kwitnącej Wiśni. Niemniej, przed 2014 r. Japonia, jako rynek zbytu, nabierała coraz większego znaczenia. W 2013 r. wysłaliśmy tam 24,8 tys. t mięsa wieprzowego (CN 0203) wobec zaledwie 0,6 tys. t w 2007 r. Tym samym udział Polski w unijnym eksporcie mięsa do Japonii wzrósł z 0,2% w 2007 r. do 11%. W 2012 r. Japonia była nawet czwartym zagranicznym odbiorcą tego produktu z Polski (w 2013 r. spadła na ósme miejsce).

Osiągnięte porozumienie nie oznacza automatycznego wdrożenia. W najbliższej przyszłości będą trwały prace nad tekstem umowy, a następnie rozpocznie się proces jej przyjęcia. Według KE, umowa powinna wejść w życie na początku 2019 r. Redukcja stawek celnych, choć rozciągnięta w czasie, oznacza, że unijne produkty staną się bardziej konkurencyjne na rynku japońskim wobec wieprzowiny pochodzącej od pozostałych dużych partnerów handlowych, którzy obecnie eksportują do Japonii, tj. Stanów Zjednoczonych, Kanady czy Meksyku. Z drugiej strony we współpracy z Japonią mniejsze znaczenie ma cena, większe natomiast nawiązane relacje handlowe i oferowana jakość produktów. Jest to rynek postrzegany jako wysoce lukratywny, gdzie uzyskuje się znacznie wyższe marże niż w eksporcie do innych krajów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Marta Skrzypczyk RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    umowa handlowa UE-Japonia RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny do Japonii RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    ASF RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Michał 2017-07-19 09:37:32
    Bardzo dobra wiadomość, niestety nie dla polskich eksporterów. Polska od ponad 2 lat nie jest w stanie przekonać Japonii do akceptacji regionalizacji i nic nie zapowiada aby to się zmieniło przez następne lata.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.172.150.239
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.