Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Unia eksportuje coraz więcej wieprzowiny

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 26-01-2016, 12:26

W pierwszych jedenastu miesiącach ubiegłego roku unijny eksport produktów sektora wieprzowiny był o 6 proc. wyższy niż w tym samym okresie rok wcześniej. Ponad dwie trzecie tego eksportu trafia na rynki dalekowschodnie – informuje Michał Koleśnikow, kierownik zespołu analiz rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Według najnowszych dostępnych danych Komisji Europejskiej eksport trzody chlewnej, wieprzowiny, tłuszczów, podrobów i przetworów wieprzowych w pierwszych jedenastu miesiącach 2015 r. wyniósł 2872 tys. t (w masie produktów). Oznacza to wzrost w stosunku do analogicznego okresu w 2014 r. o 171 tys. t, tj. o 6 proc.

Jeśli chodzi o kierunku eksportu, to w pierwszej dziesiątce importerów znajduje się pięć krajów azjatyckich odpowiadających za 67 proc. unijnej sprzedaży do krajów trzecich. Obecnie największym odbiorcą produktów wieprzowych z UE są Chiny wraz z Hongkongiem. Trafia tam 44 proc. eksportu o łącznej masie 1258 tys. t. W stosunku do analogicznego okresu 2014 r. oznacza to przyrost aż o 228 tys. t (22 proc.). Szczególnie duże znaczenie Chiny (wraz z Hongkongiem) mają w przypadku podrobów, gdyż trafia tam aż 69 proc. ich unijnego eksportu.

Następnym największym importerem unijnych produktów sektora wieprzowiny jest Japonia. W ciągu jedenastu miesięcy 2015 r. wysłano do niej 263 tys. t, co oznacza spadek wobec analogicznego okresu 2014 r. o 24 tys. t (8 proc.). Japonia jest najważniejszym odbiorcą mięsa świeżego. Trafiło tam 37,1 tys. t tego towaru, co stanowiło 30 proc. całego jego eksportu.

Na kolejnych miejscach znajdują się dwa kolejne kraje z Azji - Korea Pd. z importem 199 tys. t oraz Filipiny z importem 164 tys. t unijnych produktów wieprzowych. Dopiero na piątym miejscu, po czterech krajach azjatyckich, znajduje się Ukraina z importem w wielkości 88 tys. t. Na kolejnych dwóch miejscach znajdują się Stany Zjednoczone i Australia. Warto jednak również zauważyć rosnącą pozycję krajów afrykańskich - na ósmym i dziesiątym miejscu znajdują się Angola i Wybrzeże Kości Słoniowej.

Jeśli chodzi o strukturę towarową, to do ogólnego wzrostu sprzedaży zagranicznej produktów wieprzowych w największym stopniu przyczynił się wzrost o 86 tys. t (7 proc.) eksportu mrożonego mięsa wieprzowego oraz wzrost o 76 tys. t (8 proc.) eksportu podrobów. W analizowanym okresie w bardzo dużym stopniu wzrósł eksport mięsa mrożonego, bo aż o 49 proc. (41 tys. t), w tym szczególnie mięsa odkostnionego. Warto jednak zauważyć, że jednocześnie obniżył się eksport kiełbas,  przetworów i tłuszczów wieprzowych. W sporej mierze wynika to z utraty rynku rosyjskiego, ale nie tylko.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 714) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH