Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

UPEMI chce przygotować branżę mięsną na nowe wyzwania, w tym ślad węglowy

Unia Pracodawców i Producentów Przemysłu Mięsnego chce przygotować branżę na nowe wyzwania, aby mięso i produkty spożywcze były jeszcze bardziej konkurencyjne na najbardziej wymagających rynkach oraz spełniały kryteria klientów i konsumentów.

UPEMI chce przygotować branżę mięsną na nowe wyzwania, w tym ślad węglowy
Wiesław Różański, fot. PTWP

Autor: portalspożywczy.pl
Data: 24-06-2019, 15:32

Jak obniżyć ślad węglowy w przemyśle mięsnym?

Unia Pracodawców i Producentów Przemysłu Mięsnego chce przygotować branżę na nowe wyzwania, aby mięso i produkty spożywcze były jeszcze bardziej konkurencyjne na najbardziej wymagających rynkach oraz spełniały kryteria klientów i konsumentów.

W ciągu najbliższych dwóch lat rozpoczną się istotne zmiany dla kilku branż przemysłowych, w tym dla sektora spożywczego oraz mięsnego. Spowodowane jest to przede wszystkim szybkim rozwojem tych branż, ogromnym zapotrzebowaniem na energię i innych surowców oraz zmianami w prawodawstwie unijnym. Największe koncerny oraz rynki zachodnie już są przygotowane do tych zmian. W niedługim czasie taka potrzeba będzie wprost oczekiwana od największych producentów sektora rolno-spożywczego.

Zrównoważony rozwój w przemyśle mięsnym, czyli co to jest obniżenie emisji GHG ?

W ciągu ostatnich kilku lat producenci mięsa skupieni w ramach UPEMI czy Systemu Gwarantowanej Jakości Żywności – QAFP (Quality Assurance for Food Products) byli skoncentrowani przede wszystkim na dostarczeniu najwyższej jakości mięsa czy produktów dla swoich klientów. Koncentrowano się na jakości samego produktu. Obecnie wyzwaniem będzie nie tylko produkt jako taki ale cały łańcuch produkcji , czyli tzw. cykl życia produkcji [life cycle assessment] oraz obniżanie emisji GHG, w skrócie redukcja śladu węglowego. Te rozwiązania również będą wymuszane przez nowe prawodawstwo unijne oraz największe koncerny z Europy Zachodniej. Produkcja w całym łańcuchu dostaw musi okazać się zrównoważona.

Ślad węglowy (ang. Carbon Footprint) definiowany jest jako całkowita ilość emisji gazów cieplarnianych wytworzonych w trakcie procesu produkcyjnego. Ekwiwalent dwutlenku węgla (CO2-e) pozwala ocenić stopień ingerencji w środowisko spowodowany wytworzeniem danego produktu.

Za obliczeniami stoją różnorodne rozwiązania w firmie czy to na etapie dostaw, na etapie produkcji czy transportu oraz zagospodarowania odpadów czy stopnia zużycia surowców. Preferowane będą produkty o tzw. zerowej emisji CO2. I tak np. na ślad węglowy produktu składają się emisje gazów spowodowane pozyskaniem surowców, z których został wytworzony, produkcją, transportem, składowaniem, użytkowaniem i recyklingiem, jakiego będzie wymagał po zużyciu. W pozostawianiu śladu węglowego produkty spożywcze nie są żadnym wyjątkiem. Wręcz przeciwnie– produkcja żywności odpowiada za aż 19 do 29 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych.

więcej informacji:

Wiesław Różański RSS ALERT    /    UPEMI RSS ALERT    /    ślad węglowy RSS ALERT    /    QAFP RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Andrzej 2019-06-26 09:37:09
    Prekursorem jest w Polsce Good Valley dawny Prime Food.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.207.249.15
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.