REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

W 2009 r. polscy producenci drobiu wysłali za granicę produkty za za 649,2 mln euro

  • Autor: FAMMU/FAPA na podst. danych Ministerstwa Finansów
  • Data: 14-03-2010, 18:58
W 2009 r. polscy producenci drobiu wysłali za granicę produkty za za 649,2 mln euro
fot. elczar.pl

W 2009 r. dodatnie saldo obrotów w polskim handlu zagranicznym żywcem, mięsem, podrobami i przetworami drobiu wyniosło 548,6 mln euro. W porównaniu z 2008 r. saldo uległo jednak pogorszeniu o ok. 67 mln euro z uwagi na 10 proc. spadek wpływów z eksportu - informuje FAMMU/FAPA.

REKLAMA

W 2009 r. z Polski wysłano za granicę ok. 333,4 tys. ton żywca, mięsa, podrobów i przetworów drobiowych za 649,2 mln euro.

Drób sprzedawano za granicą po niższych cenach niż przed rokiem, wolumen sprzedaży wzrósł natomiast wobec 2008 r. o 11 proc.

Wartość importu produktów z sektora drobiu była o 7 proc. niższa niż przed rokiem i wyniosła 109,8 mln EUR, pomimo wzrostu wolumenu zakupów o 10 proc. do 77,8 tys. ton.

Głównym partnerem handlowym Polski w sektorze drobiu były nadal państwa UE (92 proc. wartości sprzedaży i 99 proc. wartości zakupów), z Niemcami na czele (jedna trzecia wartości eksportu i jedna piąta - importu).

Na unijnym rynku drobiu, podobnie jak na innych rynkach rolnych, utrzymywała się w ubiegłym roku dekoniunktura, wywołana globalnym kryzysem gospodarczym. Średnie roczne ceny reprezentatywne kurcząt brojlerów w UE w 2009 r. wyniosły 169,7 EUR/100 kg i były o 6 proc. niższe niż przed rokiem. W porównaniu z 2008 r., kraje UE zwiększyły wolumen zakupów o 5 proc., natomiast ich wartość obniżyła się o 15 proc.

Spadek eksportu dotyczył jednak jedynie państw „starej" UE-15 (o 5 proc. ilościowo i o 22 proc. wartościowo), podczas gdy do nowych państw członkowskich UE-12 wolumen sprzedaży wzrósł o 29 proc., a jego wartość o 19 proc.

Kraje Wspólnoty Niepodległych Państw, głównie Ukraina i Rosja, były natomiast naszym najważniejszym rynkiem zbytu dla żywego drobiu. Eksport piskląt do krajów WNP wzrósł wobec 2008 r., dwukrotnie, a ujemne saldo w handlu żywcem drobiu zmniejszyło się o 44 proc.

W przypadku produktów z sektora jaj, dodatnie saldo handlowe w 2009 r. wzrosło wobec roku ubiegłego o 12 proc. do ok. 107 mln EUR. Wartość eksportu jaj i przetworów zwiększyła się o 16 proc. do 165 mln EUR, natomiast importu - wzrosła o 30 proc. do ok. 46 mln EUR. Głównymi partnerami handlowymi, zarówno po stronie eksportu, jak i importu jaj, pozostają nadal kraje Unii Europejskiej.

Największy partner handlowy Polski - Niemcy zakupiły jaja i przetwory za ponad 60 mln euro, o wartości o 44 proc. wyższej niż w poprzednim roku, co stanowiło ok. 37 proc. wpływów ze sprzedaży za granicę polskiego sektora jaj. Wzrósł również znacznie (ponad dwukrotnie) import jaj spożywczych z Niemiec do Polski.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (29 546) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH