Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

W odchodzeniu od jaj klatkowych w niewielkim stopniu chodzi o dobrostan zwierząt

  • Autor: portaspozywyczy.pl
  • Data: 19-06-2017, 09:55
W odchodzeniu od jaj klatkowych w niewielkim stopniu chodzi o dobrostan zwierząt
Michał Koleśnikow, fot. PTWP

- Polacy nie są skłonni płacić więcej za żywność wyprodukowaną przy zachowaniu wyższych standardów dobrostanu zwierząt. Jednakże jaja z innego chowu niż klatkowy, postrzegane są jako zdrowsze, o lepszym składzie, a za to konsumenci są gotowi płacić (nieco) więcej. Szczególnie teraz. Dlatego sieci prawdopodobnie liczą na wyższe marże z powodu sprzedaży droższych jaj - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Michał Koleśnikow, kierownik zespołu analiz sektorowych i rynków rolnych banku BGŻ BNP Paribas.

W ocenie Michała Koleśnikowa termin przedstawienia przez kilka sieci handlowych planów wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego nie jest przypadkowy. 

- Obecnie wydatki konsumentów wzrastają w szybkim tempie z powodu rekordowo niskiego bezrobocia, wzrostu przeciętnych pensji, w tym pensji minimalnej, oraz transferów w ramach Programu 500+. Powoduje to, że skłonność konsumentów do płacenia więcej za żywność wyższej jakości jest duża. W sklepach wybieramy produkty, na które kiedyś sobie nie pozwalaliśmy. Jeśli sieci chcą promować kupowanie droższych jaj z chowu ściółkowego, z wolnego wybiegu lub ekologiczne, to teraz jest na to dobry moment - dodaje.

Analityk nie ma jednak wątpliwości, że decyzje sieci handlowych w niewielkim stopniu są podyktowane dobrostanem zwierząt.

- Jak wynika z badań przeprowadzonych w drugiej połowie 2015 r. na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas przez firmę GfK, Polacy nie są skłonni płacić więcej za żywność wyprodukowaną przy zachowaniu wyższych standardów dobrostanu zwierząt. Jednakże jaja z innego chowu niż klatkowy, postrzegane są jako zdrowsze, o lepszym składzie, a za to konsumenci są gotowi płacić (nieco) więcej. Szczególnie teraz. Sieci z kolei prawdopodobnie liczą na wyższe marże z powodu sprzedaży droższych jaj - dodaje.

W ostatnim czasie większość sieci handlowych zadeklarowała, że do 2020-2025 roku wycofa ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego. Wśród detalistów, którzy złożyli takie deklaracje są m.in. Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka, Carrefour, Netto, Lidl czy Tesco. W ostatnich daniach taką decyzję podjęło także Makro.

Jak przewidywał na naszych łamach na początku czerwca Maciej Kroenke z PWC stopniowe odchodzenie od sieci handlowych od jaj z chowu klatkowego nie doprowadzi do istotnego wzrostu cen na półkach. 

- Sieci nie zdecydują się na znaczące podwyżki cen, ponieważ żadna z nich nie może sobie pozwolić na pogorszenie swojego wizerunku – wyjaśnia ekspert PWC (czytaj więcej)

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 019) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH