Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

W odchodzeniu od jaj klatkowych w niewielkim stopniu chodzi o dobrostan zwierząt

- Polacy nie są skłonni płacić więcej za żywność wyprodukowaną przy zachowaniu wyższych standardów dobrostanu zwierząt. Jednakże jaja z innego chowu niż klatkowy, postrzegane są jako zdrowsze, o lepszym składzie, a za to konsumenci są gotowi płacić (nieco) więcej. Szczególnie teraz. Dlatego sieci prawdopodobnie liczą na wyższe marże z powodu sprzedaży droższych jaj - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Michał Koleśnikow, kierownik zespołu analiz sektorowych i rynków rolnych banku BGŻ BNP Paribas.

W odchodzeniu od jaj klatkowych w niewielkim stopniu chodzi o dobrostan zwierząt
Michał Koleśnikow, fot. PTWP

W ocenie Michała Koleśnikowa termin przedstawienia przez kilka sieci handlowych planów wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego nie jest przypadkowy. 

- Obecnie wydatki konsumentów wzrastają w szybkim tempie z powodu rekordowo niskiego bezrobocia, wzrostu przeciętnych pensji, w tym pensji minimalnej, oraz transferów w ramach Programu 500+. Powoduje to, że skłonność konsumentów do płacenia więcej za żywność wyższej jakości jest duża. W sklepach wybieramy produkty, na które kiedyś sobie nie pozwalaliśmy. Jeśli sieci chcą promować kupowanie droższych jaj z chowu ściółkowego, z wolnego wybiegu lub ekologiczne, to teraz jest na to dobry moment - dodaje.

Analityk nie ma jednak wątpliwości, że decyzje sieci handlowych w niewielkim stopniu są podyktowane dobrostanem zwierząt.

- Jak wynika z badań przeprowadzonych w drugiej połowie 2015 r. na zlecenie Banku BGŻ BNP Paribas przez firmę GfK, Polacy nie są skłonni płacić więcej za żywność wyprodukowaną przy zachowaniu wyższych standardów dobrostanu zwierząt. Jednakże jaja z innego chowu niż klatkowy, postrzegane są jako zdrowsze, o lepszym składzie, a za to konsumenci są gotowi płacić (nieco) więcej. Szczególnie teraz. Sieci z kolei prawdopodobnie liczą na wyższe marże z powodu sprzedaży droższych jaj - dodaje.

W ostatnim czasie większość sieci handlowych zadeklarowała, że do 2020-2025 roku wycofa ze sprzedaży jaja z chowu klatkowego. Wśród detalistów, którzy złożyli takie deklaracje są m.in. Auchan, Piotr i Paweł, Biedronka, Carrefour, Netto, Lidl czy Tesco. W ostatnich daniach taką decyzję podjęło także Makro.

Jak przewidywał na naszych łamach na początku czerwca Maciej Kroenke z PWC stopniowe odchodzenie od sieci handlowych od jaj z chowu klatkowego nie doprowadzi do istotnego wzrostu cen na półkach. 

- Sieci nie zdecydują się na znaczące podwyżki cen, ponieważ żadna z nich nie może sobie pozwolić na pogorszenie swojego wizerunku – wyjaśnia ekspert PWC (czytaj więcej)

więcej informacji:

Michał Koleśnikow RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.235.4.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.