Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

W ostatnich latach USA urosły na poważnego odbiorcę polskiej wieprzowiny

Stany Zjednoczone w ostatnich latach urosły na poważnego odbiorcę polskiej wieprzowiny, odpowiadając w 2017 r. za 60 tys. t z 485,5 tys. t wyeksportowanego mięsa wieprzowego z Polski (czyli 12 proc.). W 2018 r. znaczenie tego kraju jako odbiorcy wzrosło jeszcze bardziej - wskazuje Łukasz Czech, analityk rynków rolnych BGŻ BNP Paribas.

W ostatnich latach USA urosły na poważnego odbiorcę polskiej wieprzowiny
fot. PTWP

Czech przypomina, że w ostatnich miesiącach producenci trzody chlewnej są niepokojeni przez rosnący deficyt w handlu mięsem wieprzowym, spadające ceny oraz ASF rozwijający się zarówno w Polsce jak i Belgii.

- Przetwórcy z kolei borykają się z ograniczeniami eksportowymi, rosnącymi kosztami pracy i malejącą konsumpcją wewnętrzną - dodaje.

Po problemach wywołanych przez nałożenie embarga przez Rosję, głównego odbiorcy wieprzowiny z Polski do 2014 r., po raz kolejny możliwości eksportu zostały ograniczone. 18 października Stany Zjednoczone wstrzymały import wieprzowiny z Polski, powołując się na zastrzeżenia dotyczące zachowania zasady regionalizacji, zgodnie z którą tylko zakłady z terenów wolnych od ASF mogą eksportować wieprzowinę do USA.

Zakaz ma charakter tymczasowy – ma umożliwić APHIS (U.S. Department of Agriculture’s Animal & Plant Health Inspection Service) pełną ocenę sytuacji, w tym poziom faktycznego zagrożenia ASF. Prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) zaznacza, że możemy mieć do czynienia z zatrzymaniem eksportu na 60 dni.

Analityk przypomina, że Stany Zjednoczone w ostatnich latach urosły na poważnego odbiorcę polskiej wieprzowiny.

- W 2017 r. odpowiadały za 60 tys. t z 485,5 tys. t wyeksportowanego mięsa wieprzowego z Polski (czyli 12%). W 2018 r. znaczenie tego kraju jako odbiorcy wzrosło jeszcze bardziej – według danych MRIRW w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. USA zaimportowały z Polski 43 tys. t mięsa, co stanowiło 13,5% naszego eksportu wieprzowiny. W ujęciu wartościowym jego znaczenie jest jeszcze większe – w analizowanym okresie wartość sprzedaży do USA wyniosła 108 mln euro, tj. 19% wartości całego eksportu mięsa wieprzowego - dodał.

Czech zauważa jednocześnie, że eksport do USA w styczniu-sierpniu br. odpowiadał za około 3% mięsa wyprodukowanego w Polsce oraz 2,8% ilości mięsa wieprzowego będącego w obrocie.

- Produkcja wieprzowiny w kraju, według danych GUS, w pierwszych 8 miesiącach wzrosła o prawie 7% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku - dodał.

W ocenie analityka ograniczenie eksportu do USA, przy utrzymaniu obecnego trendu w produkcji, eksporcie i imporcie oznaczałoby zwiększenie podaży mięsa wieprzowego w kraju.

- Trzeba jednak podkreślić, że Polska jest importerem netto wieprzowiny – w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 r. deficyt sięgnął 179 tys. t. Tym samym jest prawdopodobne, że ograniczenie eksportu do Stanów Zjednoczonych przełoży się również na zmniejszenie naszego importu. Niemniej, wymaga to dostosowania po stronie cen – tak w skupie, jak i w handlu. Rosnąć może także konsumpcja krajowa, ale to również przy niższych cenach detalicznych tego mięsa - dodał.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    Łukasz Czech RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny do USA RSS ALERT    /    USA RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.