Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

W polskiej branży drobiarskiej przetrwają najefektywniejsi

- Firmy drobiarskie na polskim rynku mają w zasadzie taką samą strategię. Opierają się na integracji pionowej, a to oznacza że rywalizacja opiera się o efektywność. Jeżeli wszyscy mają ten sam model biznesowy, przetrwa najefektywniejszy, bo rynek naturalnie dąży do integracji. To prowadzi do monopolu, w którym wygra firma z najlepszym rachunkiem kosztów. Ten, kto ma dostęp do większego kapitału, kupuje tych, którzy chwilowo albo strukturalnie mają gorszy moment - mówił Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę podczas konferencji "Rynek mięsa drobiowego" w Warszawie.

W polskiej branży drobiarskiej przetrwają najefektywniejsi
Bartosz Urbaniak, szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę, fot. PTWP

Bartosz Urbaniak jest zdania, że dziś świat sprzyja branży drobiarskiej.

- Mięso drobiowe posiada wiele walorów, m.in. łatwość obróbki, neutralność religijną, dzięki którym dobrze się rozwija w stosunku do pozostałych rodzajów mięs. Jak Polska na to zareagowała? Branża zareagowała bardzo dobrze, w odpowiednim momencie się zorientowaliśmy. W ciągu ostatniej dekady produkcja drobiu w Polsce wzrosła dwukrotnie. W warunkach gospodarki rozwiniętej to bardzo dużo. Co więcej, eksport drobiu wzrósł pięciokrotnie. Mamy więc do czynienia z niebywałym zjawiskiem. Od 2007 r., kiedy znajdowaliśmy się na dole stawki największych producentów europejskich, w znaczący sposób wybiliśmy się nie tylko na prowadzenie, ale i powyżej innych krajów. To duży sukces, zwłaszcza gdy popatrzymy na to, kto został w tyle. A są to kraje które produkcję drobiarską prowadzą od wielu dziesiątek lat - dodał.

Szef Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę przyznał, że o końcu przewag kosztowych pierwszy raz usłyszał ok. 2010 roku.

- Te przewagi nadal istnieją, niemniej zmniejszają się. Na rynku, gdzie bardzo dużo się eksportuje, a produkt jest póki co względnie prosty, tzn. niespecjalnie zaawansowany marketingowo, miejsce na marżę jest coraz mniejsze, a marginalne zmiany kosztów odgrywają duże znaczenie. W Polsce ciągle łatwiej niż na Zachodzie jest uzyskać zezwolenia środowiskowe, ciągle praca jest tańsza. Pytanie jak to będzie wyglądało dalej w kontekście rozwoju drobiarstwa na Ukrainie, która zaczyna odgrywać na lokalnym rynku istotną rolę. Kraj ten dysponuje dużymi możliwościami naturalnymi i nie jest ograniczony przepisami UE. W efekcie Ukraina wykorzystuje dziś swój moment w handlu międzynarodowym - dodał.

Urbaniak zauważył, że polska branża drobiarska, w stosunku do innych branż, dużo zainwestowała we własny rozwój i rozwinięcie możliwości eksportowych.

- Nie można branży odbierać tego sukcesu i tłumaczyć go tylko tym, że u nas jest tania siła robocza. Dużo zależało od śmiałych decyzji ludzi z branży. Zwracamy coraz więcej uwagi na przestrzeganie standardów, kwestii bioasekuracyjnych, norm weterynaryjnych. Kto wcześniej je wprowadził i w poważny sposób do nich podchodzi, zaczyna mieć trwałą przewagę marży. Emanacja jakości ostatecznie przekłada się na wyniki i uzyskiwane rezultaty - dodał.

więcej informacji:

Bartosz Urbaniak RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2018 RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT    /    konsolidacja branży mięsnej RSS ALERT    /    inwestycje w branży mięsnej RSS ALERT    /    produkcja drobiu RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    ukraiński drób RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • Xyz 2018-07-03 10:52:25
    Ciekawe kto do takich oprócz cedrobu sie zalicza?
  • Greg 2018-07-03 11:27:37
    A ja myślę, że fakt , iż Polska jest w UE i nasz fermy muszą podlegać kontroli i prawom krajowym i unijnym jest bardziej przewagą polskiego drobiu niż obciążeniem. Jakość zawsze się obroni a tu mamy pewność, że konsument otrzymuje dobry produkt. Niech świadczą o tym te wzrosty konsumpcji i eksportu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.234.214.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.