Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wiceprezes IDM: W przypadku PKM Duda bardziej prawdopodobny jest fundusz

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 16-09-2010, 16:07
Wiceprezes IDM: W przypadku PKM Duda bardziej prawdopodobny jest fundusz

- Sieci musiały "szanować" dostawcę, który szedł im na rękę. I jeżeli terminy płatności wynosiły 30 czy 45 dni, to PKM Duda miał płacone w terminie, z tolerancją do tygodnia. Być może innym firmom płatności opóźniano lub nie płacono, ale Duda ze względu na specyfikę swojej działalności takich problemów nie miał - tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Rafał Abratański, wiceprezes Domu Maklerskiego IDM SA. Ekspert mówi także nt. strategii spółek Graal i ZPC Otmóchów.

(...)

Panie Prezesie na giełdzie zadebiutuje wkrótce firma ZPC Otmóchów, która specjalizuje się w produkcji wyrobów typu private label dla sieci. Największym kontrahentem spółki jest sieć Biedronka. Czy ta strategia może być sukcesem?

Najbardziej istotną kwestią w tym wypadku, jest to jak wygląda struktura odbiorców firmy, czy firma nie jest zbyt mocno uzależniona od jednego dystrybutora. Jeżeli "torcik" jest podzielony pomiędzy jednego głównego odbiorcę i dużą ilość małych sieci i hurtowni, to taka struktura może być niebezpieczna dla producenta, ponieważ jest on mocno uzależniony od jednej firmy. Jeżeli firma współpracuje z kilkoma dużymi odbiorcami, z których każdy ma np. po 15 proc., taka struktura jest o wiele bardziej bezpieczna ponieważ zerwanie umowy przez jednego dostawcę nie grozi firmie kłopotami z płynnością finansową czy zagospodarowaniem mocy produkcyjnych.

Firmy, które rezygnują z własnych markowych produktów i decydują się na produkcję jedynie pod sieci handlowe są w stanie bardzo mocno zredukować koszty, ponieważ nie potrzeba im całego oprzyrządowania związanego z marketingiem, czy utrzymywaniem przedstawicielstw handlowych. Producent marki "obcej" może się skupić na cenie produkowanych towarów i odpowiedniej jakości (nie zawsze znaczy wysokiej).

Jednocześnie taka firma ponosi ryzyko, o którym już wspomniałem, czyli naraża się na uzależnienie od jednego odbiorcy. I tu pojawia się pytanie o unikalność oferowanego produktu, czy kontrahent będzie w stanie szybko zastąpić „nas" kimś innym, czy też będzie mu to trudno zrobić. Im bardziej trudny do zastąpienia jest produkt, tym większa jest siła producenta.

Istotny będzie model rozwoju jaki firma wybierze. Ważne będą dwie kwestie. Po pierwsze czy firma będzie w stanie generować odpowiednio duże wolumeny produkcji, jeżeli tak, to dyskusja z sieciami będzie sprowadzała się do kwestii: ceny, jakości i terminów płatności. Po drugie jeżeli firma dodatkowo wyspecjalizuje się w określonych - najlepiej unikalnych - produktach, to może się okazać, że jest w stanie zbudować bezpieczny model funkcjonowania na rynku marki własnej.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

OTMZakłady Przemysłu Cukierniczego Otmuchów SA
GRLGraal SA

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • miro 21-09-2010, 21:27:
Otmóchów - kto to napisał i skąd bieżecie "dziennikarzy"?
  • Bioaga 21-09-2010, 11:28:
No i w związku z pojawieniem się na rynku nowych graczy ta unikalna sytuacja PKM diametralinie zmieniła się. Do sieci wchodzą nowi bo tańsi i więcej wytrzymują...

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH