Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Władze PRL skutecznie wybiły Polakom z głowy tradycję jedzenia dziczyzny

  • Autor: AT/portalspozywczy.pl
  • Data: 02-01-2018, 14:49
Władze PRL skutecznie wybiły Polakom z głowy tradycję jedzenia dziczyzny
Grzegorz Malec, właściciel sieci sklepów z dziczyzną Dziki Trop, dyrektor zarządzający Elite Expeditions, fot. Paweł Pawłowski

- Tradycje przygotowywania dziczyzny w czasach II RP były bardzo bogate i dotyczyły zarówno zwierzyny drobnej, jak i grubej. Przedwojenne książki kucharskie są pełne przepisów na dziczyznę. Jednak w PRL kojarzyło się to z kulturą dworską, szlachtą, ewentualnie bogatym mieszczaństwem, czyli wszystkim, z czym walczyła ówczesna władza. W efekcie dziczyznę skutecznie udało się wybić Polakom z głowy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Malec, właściciel sieci sklepów z dziczyzną Dziki Trop i dyrektor zarządzający Elite Expeditions.

Grzegorz Malec przypomina, że rynek dziczyzny z Polsce zaczął się rozwijać dopiero w połowie lat 90.

- Mimo tego wciąż blisko 90 proc. produkcji dziczyzny w Polsce trafia na eksport do Niemiec, Francji, Włoch i krajów Beneluksu. Spożycie dziczyzny jest tam bardzo wysokie i wynosi 7-9 proc. całkowitego spożycia mięsa. Jest to niebotyczny wynik z punktu widzenia Polski, gdzie ten sam wskaźnik nie przekracza 1 procenta - dodaje.

Jak przyznaje, w jego rodzinie dziczyzna zawsze była obecna ze względu na pasje łowieckie taty, który jest myśliwym.

- W 1995 rodzice kupili zakład przetwórstwa dziczyzny w Zwierzyńcu od upadającej, państwowej firmy Las. Pod nazwą Elite Expeditions rozpoczęli skup oraz sprzedaż tusz w skórze, głównie na eksport. Wówczas dziczyzna praktycznie nie funkcjonowała w powszechnej świadomości jako mięso. Nie można było jej nigdzie kupić, a dostęp do niej mieli jedynie myśliwi i ich rodziny. Dziczyzna była też bardzo droga oraz trudna w przygotowaniu. W związku z tym w Polsce nie było na nią zbytu, a cała polska produkcja szła na eksport - mówi.

Malec szacuje, że rynek dziczyzny w Polsce to, w ujęciu rocznym, 13-15 tys. ton zwierzyny w skórze.

- Przekłada się to na produkcję 7-8 tys. ton mięsa chłodzonego i mrożonego. Oczywiście, w skali branży wołowej czy wieprzowej są to śmiesznie małe ilości. Niemniej Polska dziczyzna jest bardzo ceniona i znajduje odbiorców w całej Europie - dodaje.

Pełna treść rozmowy z Grzegorzem Malcem dostępna jest w naszej Strefie Premium.

Dziki Trop jest marką handlową firmy Elite Expeditions sp. z o.o., która powstała w 1989 roku jako firma rodzinna i do dziś nią pozostała. Spółka prowadzi skup i przetwórstwo dziczyzny od 1995 r., w Zwierzyńcu, na terenie Roztoczańskiego Parku Narodowego. Obecne moce produkcyjne zakładu wynoszą 2 tys. ton gotowego produktu rocznie.

Elite Expeditions produkuje chłodzone oraz mrożone mięso z jelenia, dzika, sarny oraz daniela, a także wędzone polędwice, szynki, salami, kiełbasy i kabanosy. Produkty Elite Expeditions dostępne są w sieciach handlowych: Lidl, Auchan, Selgros i E.Leclerc. Sklepy Dziki Trop znajdują się w Warszawie oraz Krakowie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (4)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AA 09-01-2018, 11:13:
@duzo dziczyzny: ja mysle, ze stosujac Twoj tok rozumowania powinnismy zadac, aby zloto bylo duzo tansze i zeby kazdy mogl sobie kupic sztabke zlota, a nie sobie licza jak za jakies diamenty. A skoro juz o diamentach, to nie powinno byc tak, ze one takie drogie. Powinny byc tansze, tak, zeby kazdy mogl sobie kupic, a nie licza sobie jak za... (itd) Slyszales kiedys o wolnym rynku?
  • Dużo dziczyzny 04-01-2018, 12:10:
No właśnie tu był problem , że w latach 80/90 dziczyzna była zbyt droga dla normalnego Kowalskiego , a i niedostępna , gdyż dostęp mieli głównie myśliwi ,komuniści itd itd.
A dziczyzna jest bardzo zdrowym mięsem i powinna być w sprzedaży po normalnej cenie , a nie sobie liczą jak za złoto
  • Jan Szysko 03-01-2018, 22:49:
tę branżę dziczyzny należy zdelegalizować jak przemysł futerkowy

Zobacz wszystkie komentarze (4)

PARTNER SERWISU
partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 184) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.