Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Wojciech Mróz inwestuje w integrację pionową i dania gotowe

O budowaniu mięsnego biznesu na przełomie lat 80 i 90, aktualnej kondycji i perspektywach dla sektora trzody chlewnej, a także o inwestycji w nowy zakład produkcji dań gotowych opowiedział serwisowi portalspozywczy.pl Wojciech Mróz, prezes zarządu Mróz S.A.

Wojciech Mróz inwestuje w integrację pionową i dania gotowe
mięso na wtorek
Wojciech Mróz wskazuje, że dzisiejszych warunkach stworzenie od podstaw pionowej integracji w branży wieprzowej byłoby praktycznie niemożliwe. fot. ZM Mróz

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 03-02-2020, 10:00

Wojciech Mróz wspomina, że z produkcją zwierzęcą związany był od najmłodszych lat.

- Ojciec był prezesem GS-u, ale i rzeźnikiem, dzięki czemu wielu ludzi przyjeżdżało do nas po wędliny. Na początku lat 80, wraz z żoną, przejęliśmy fermę trzody chlewnej w Borku Wielkopolskim. Wygraliśmy nawet krajowy konkurs w produkcji żywca wieprzowego. W nagrodę dostaliśmy Żuka, który służył nam przez wiele lat. Od 1986 r. można było sprzedawać mięso na wolnym rynku, poza systemem kartkowym. W naszym województwie leszczyńskim wyznaczono sklepy w każdym mieście powiatowym. Jeździliśmy do nich Żukiem pełnym mięsa. To był świetny biznes, sprzedawało się wszystko - dodał.

Kolejnym krokiem była sprzedaż mięsa na Śląsku.

- W pewnym momencie także władze Zabrza wyznaczyły sklep, w którym można było sprzedawać mięso bez kartek. Zaczęliśmy jeździć tam z żoną naszym Żukiem wypełnionym 1,5 tony mięsa. Schodziło wszystko, a za gotówkę kupowaliśmy od górników pralki i lodówki żeby sprzedać je u nas. W dzień organizowało się ubój, a jechało się w nocy. Często byliśmy tak zmęczeni, że zatrzymywaliśmy się w lesie żeby chociaż chwilę przespać się z pieniędzmi pod głową. To były szalone czasy, ale tak to się kręciło i sprzedawaliśmy coraz więcej - dodaje.

W ten sposób Wojciecha Mroza zastał rok 1989, czas zupełnie nowych możliwości.

- Wydzierżawiliśmy GS-owską masarnię ze sklepem, która produkowała tonę wędlin. Założyliśmy firmę i robiliśmy tam 4-7 ton. Boczek z Francji, kiełbasy, wszystko sprzedawało się od ręki. W tym samym roku wydzierżawiliśmy ubojnię w Śremie gdzie zabijaliśmy 400-500 sztuk świń i do 30 sztuk bydła. Jednak mięsa w dalszym ciągu sprzedawało się dużo więcej - mówi.

Dlatego w 1991 r. Wojciech Mróz z żoną podjął decyzję o budowę zakładu w Borku Wielkopolskim, gdzie dziś znajduje się główna siedziba firmy.

- Na początku planowaliśmy ubijać 30 świń i 5 sztuk bydła dziennie. Jednak jeszcze zanim ukończyliśmy zakład, okazało się, że trzeba zwiększyć moce do 300-500 sztuk. Rozbudowywaliśmy się we współpracy z francuskim partnerem. Dzięki temu uzyskaliśmy dostęp do nowoczesnej technologii, a nasi pracownicy jeździli do Francji na szkolenia. Gdy w 2004 r. wstępowaliśmy do Unii, od kilku lat mieliśmy już uprawnienia na eksport do UE - mówi.

więcej informacji:

Mróz SA RSS ALERT    /    Wojciech Mróz RSS ALERT    /    Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Grupa Mróz kanapki RSS ALERT    /    wołowina RSS ALERT    /    trzoda chlewna RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    sukcesja w firmach rodzinnych RSS ALERT    /    wieprzowina 2020 RSS ALERT    /    biogazownie RSS ALERT    /    biogaz RSS ALERT    /    integracja pionowa RSS ALERT    /    convenience RSS ALERT    /    produkty convenience RSS ALERT    /    kanapki RSS ALERT    /    dania gotowe RSS ALERT    /    Orlen RSS ALERT    /    Żabka RSS ALERT    /    bydło mięsne RSS ALERT    /    inwestycje w branży mięsnej RSS ALERT

KOMENTARZE (3)

  • Timi 2020-02-04 08:40:00
    Dlatego w wielkopolsce hektar kosztuje 200 i więcej tysięcy. Takie latyfundia powinny zostać podzielona na małe gospodarstwa do 300 ha max . Ludzie z pegeerów zamiast dostać ziemię w wieloletnią dzierżawę po PGRach zostali z niczym i tyrali za 300 zł u niego w latach dziewięćdziesiątych. Ziemia z PGRów nigdy nie powinna być sprzedawana tylko dzierżawiona wieloletnio.
    • Andrzej Legan 2020-02-04 10:52:43
      Szanowny Panie , Pana wypowiedź może była by nie pozbawiona sensu gdyby Pan przedstawił czytelnikom choć jeden fakt że jakiś skrawek ziemi uprawnej i łąk nie jest w tym przypadku zagospodarowany. Wszędzie i zawsze jest tak że sukces osiągają ludzie z wizją i odwagą w podejmowaniu ryzyka. Cieszmy się zatem że są w Wielkopolsce ludzie którzy osiągnęli sukces i potrafią się nim dzielić. Wiem co mówię bowiem mieszkam w woj. zachodniopomorskim byłej krainie po pegeerowskiej. W wolnej chwili niech Pan sobie zrobi wycieczkę do nas zobaczy Pan tysiące hektarów ziemi bez gospodarza. Serdecznie Pana pozdrawiam.
  • TOM 2020-02-04 08:48:31
    Pionowa integracja jest możliwa w spółkach niepowiązanych kapitałowo. Ważne jest aby procesy na każdym etapie produkcji były kontrowane przez podmiot wiodący. Klient w takiej sytuacji ma możliwość zweryfikowania danych w jednym miejscu.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.183.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.