REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Wspólna marka może sprzyjać procesom konsolidacji

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 21-01-2011, 10:59
Wspólna marka może sprzyjać procesom konsolidacji
Na fot. Bogusław Barański, dyrektor Polskiego Klastra Mięsnego

Wspólna marka grupy producentów działających w tym samym sektorze przetwórstwa żywności (np. w branży mleczarskiej, czy też mięsnej) to najbezpieczniejszy pierwszy krok w kierunku konsolidacji rynkowej małych i średnich podmiotów. Choć trzeba podkreślić, że nie jest to krok najłatwiejszy, bo wymaga silnej determinacji i wzajemnego zaufania partnerów - ocenia Bogusław Barański, dyrektor Polskiego Klastra Mięsnego.

REKLAMA

Zaawansowane działania w tej dziedzinie przeprowadził już Polski Klaster Mięsny. - Jest to grupa 5 producentów wędlin w kategorii premium, która po stworzeniu dobrowolnego standardu jakości dla wędlin premium i zarejestrowaniu w urzędzie patentowym wspólnego znaku "Polska Wędlina POLONIUM" przygotowuje się do pierwszego etapu promocji i działań informacyjnych - tłumaczy Barański. - To właśnie marketing jest najważniejszym obszarem współpracy Polskiego Klastra Mięsnego, i to w szerokim rozumieniu tego terminu, a więc: budowa wspólnej marki wędlin premium, wspólna dystrybucja produktów objętych tą wspólną marką i wreszcie wspólne kampanie promocyjne tych produktów - dodaje.

Zwraca uwagę, że w strategii firm członkowskich wspólny marketing obejmuje tylko pewną - z początku relatywnie małą - część portfela produktów każdej z firm. Nie ma więc na razie mowy o zaniku indywidualnych strategii marketingowych i własnych planów promocji na terytorium oddziaływania poszczególnych zakładów mięsnych. - Wspólny marketing w ramach klastra powinno się raczej postrzegać jako dodatkowy kierunek rozwoju firmy, nie stwarzający jakichkolwiek zagrożeń dla aktualnych działań rynkowych i tożsamości danego członka klastra, a dający jednocześnie nową, dodatkową szansę rynkową przy stosunkowo niskim stopniu zaangażowania kapitałowego - wyjaśnia dyrektor klastra. - Dopiero z czasem, gdy wspólna marka umocni się, możliwe będzie rozważanie przez członków klastra skupienie swojej produkcji głównie lub wyłącznie na wyrobach pod wspólną marką - wskazuje.

Podobnie mogłaby zaistnieć wspólna marka dla kilku czy kilkunastu przetwórców mleka. - Wspomniany w grudniowym serwisie Portalu Spożywczego przez prezesa Agencji Rynku Rolnego W. Łukasika pomysł na hipotetyczny przykład wspólnej marki "Masło Podlaskie", produkowanego przez więcej, niż jedną mleczarnię, jest doskonałą ilustracją tej idei - ocenia Bogusław Barański. - Wiem, że podobne idee krążą od pewnego czasu w branży mleczarskiej, lecz wciąż brakuje w tym zakresie tak konkretnych działań, jakie wykonał kierowany przeze mnie Polski Klaster Mięsny. Tym niemniej z racji coraz szerszych kontaktów naszego klastra z niektórymi mleczarniami (dążymy bowiem do stworzenia z grupą mleczarni projektu wspólnej sieci logistyczno-dystrybucyjnej) docierają do mnie sygnały, że i branża mleczarska coraz bardziej zastanawia się nad wspólną marką, np. dla serów dojrzewających, czy też dla tzw. produktów białych, tj. mleka, śmietany, czy serków homogenizowanych - podsumowuje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (28 147) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH