Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Współwłaściciel ZM Wierzejki: Eksport wędlin na wschód będzie spadał

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-01-2012, 13:53
Współwłaściciel ZM Wierzejki: Eksport wędlin na wschód będzie spadał

Eksport polskich wędlin na tradycyjne kierunki wschodnie, czyli przede wszystkim do Rosji, oraz na Białoruś i Ukrainę, będzie malał. Wynika to z przeprowadzanych na coraz większą skalę inwestycji w tamtejsze zakłady mięsne - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Adam Zdanowski, współwłaściciel i główny specjalista ds. eksportu ZM Wierzejki.

- Widzi Pan szanse na zwiększenie eksportu wędlin z Polski?

- Mało prawdopodobne. Wydaje się, że eksport polskich wędlin na tradycyjne kierunki wschodnie, czyli przede wszystkim do Rosji, oraz na Białoruś i Ukrainę, będzie raczej malał. Wynika to z przeprowadzanych na coraz większą skalę inwestycji w tamtejsze zakłady mięsne. Znaczący rozwój przetwórstwa u naszych wschodnich sąsiadów musi przełożyć się na wzrost samowystarczalności rynków Ukrainy, Rosji i Białorusi. Obecnie można zastanawiać się nad potencjałem eksportu do Chin. Jednak mały dostęp do tamtejszego rynku, na którym dopiero pierwsze polskie firmy przecierają szlaki, oraz specyficzne oczekiwania tamtejszych odbiorców sprawiają, że niekoniecznie Chiny staną dla nas ważnym rynkiem.

- Czym Polskie zakłady wygrywają na rynkach zagranicznych?

- Głównym atutem polskich zakładów mięsnych jest duża elastyczność produkcji, która pozwala szybko reagować na zmiany koniunktury, bądź zapotrzebowania klientów. Drugą istotną przewagą nad konkurencją z zachodu Europy w sprzedaży na wschód jest jakość tłuszczu i słoniny wieprzowej, która jest bardziej ceniona na tamtych rynkach. Jednak trudna sytuacja w sektorze trzody chlewnej w znacznym stopniu utrudnia przetwórcom wykorzystywanie wymienionych przewag.

- Co jeszcze hamuje rozwój eksportu mięsa?

- Najsłabszym punktem krajowej branży mięsnej jest niewątpliwie rozdrobnienie produkcji. W części zakładów nieszczególnie przedstawia się też system przygotowania towarów na eksport do wysyłki: rozbieranie mięsa, plasterkowanie, pakowanie... Te elementy są niestety często słabym ogniwem łańcucha produkcji. Podobnie jak brak powtarzalności produktu. Chociaż czasami może on być także zaletą - dodaje wędlinom regionalnego kolorytu.

- Czy można przewidzieć jak w tym roku będzie kształtowała się sytuacja w eksporcie?

- Prognozowanie ewentualnego wzrostu eksportu wydaje się niemożliwe. Jest zbyt wiele zmiennych, z których wymienię chociażby: kurs złotego, ceny trzody chlewnej, popyt wewnętrzny, oraz sytuację na rynkach zewnętrznych. Tych rzeczy nie da się w pełni przewidzieć.

- Jak Pan ocenia promocję krajowych produktów mięsnych za granicą?

- Dopóki stowarzyszenia branżowe nie zaczną mocno ze sobą współpracować, rozwój promocji na rynkach zagranicznych jest niemożliwy. Niestety, obecnie prowadzone programy mające na celu wykreowanie polskiej marki mięsa i wędlin, nie przynoszą żadnych widocznych efektów. Często przypominają jedynie wyjazd turystyczny, połączony z obecnością na różnego rodzaju targach. Tymczasem, aby rzeczywiście umocnić rozwój eksportu mięsa i wędlin, konieczne jest stworzenie mody na Polskie produkty. Dotychczas się to nie udało. Prowadzone działania są zbyt rozproszone.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • witoldciereszko@wp.pl 13-01-2012, 15:47:
To nie prawda,co do eksportu na wschod.
Sami nawlasne zyczenie wyjdziemy z tego rynku.
Zgadzam sie z opinia o rozdrobnieniu dzialan zrzeszen branzowych,kazdy sobie.
Brak typowych sklepow firmowych firm Polskich i tu caly problem.
  • kozioł:) 12-01-2012, 20:27:
Mądry Gościu!!
  • profesor 11-01-2012, 09:42:
dobrze powiedzianer - wyjazdy wycieczkowe ...

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.