Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Wysoka dynamika wzrostu eksportu na rynku wołowiny

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 17-11-2015, 12:35
Wysoka dynamika wzrostu eksportu na rynku wołowiny
fot, ŁR

Na rynku wołowiny od początku roku obserwujemy utrzymanie się wysokiej dynamiki wzrostu eksportu. Według danych MF (za MRiRW) w pierwszych ośmiu miesiącach br. eksport nieprzetworzonego mięsa wołowego zwiększył się o 16,5 proc.w ujęciu rocznym do 237,3 tys. t. Tak wysoka dynamika wynika również ze stagnacji w handlu, która wystąpiła w 2014 r., odnotowano wtedy 0,2-procentowy spadek eksportu w ujęciu rocznym - informują analitycy BGŻ BNP Paribas.

Kluczowe znaczenie dla rozwoju polskiego eksportu wołowiny ma zainteresowanie naszym surowcem na rynku UE. Obecnie 91 proc. eksportu w ujęciu ilościowym kierowane jest na rynek wewnątrzunijny.

Łączny wzrost eksportu napędzany był przez sprzedaż mięsa wołowego świeżego lub schłodzonego, która w analizowanym okresie była o 20,5 proc. wyższa niż przed rokiem. Natomiast wywóz mięsa mrożonego wzrósł zaledwie o 3,3 proc. W rezultacie 79 proc. eksportu wołowiny stanowi obecnie mięso świeże lub chłodzone. Głównym jego odbiorcą są kraje członkowskie UE, do których w omawianym okresie trafiło 178,4 tys. t mięsa, tj. o 31,5 tys. t więcej niż przed rokiem.

Tu prym wiodą Włochy, do których kierowane jest 28 proc. eksportu nieprzetworzonego mięsa wołowego świeżego lub chłodzonego. Kolejno Niemcy, Holandia i Hiszpania, z odpowiednio 18, 14 i 7-procentowy udziałem w imporcie mięsa świeżego lub chłodzonego z Polski. Łącznie do tych czterech krajów trafia 67 proc. wolumenu tego eksportu.

Biorąc pod uwagę udział Polski w wewnątrzunijnym handlu wołowiną zwiększył się on, według danych Eurostat, z 11 proc. w okresie w pierwszych ośmiu miesięcy w 2014 r.  do 14 proc. w analogicznym okresie w br. W ten sposób zbliżyliśmy się do czołowego eksportera, Holandii, który  proc. a 18-proc. udział w wewnątrzunijnym eksporcie świeżego lub chłodzonego mięsa wołowego. Polska plasuje się już na drugiej pozycji, z 14-procentowym udziałem. Tuż za jest Irlandia (13,6 proc.) oraz Niemcy (12 proc.).

Powyżej przytoczone dane wskazują, że polski surowiec jest coraz bardziej doceniany w pozostałych krajach członkowskich, co wpływa na umocnienie pozycji Polski jako ważnego gracza na rynku wołowiny w UE.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 444) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH