Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Z branży mięsnej tylko drobiarze obrastają w piórka

  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 15-02-2016, 09:42
Z branży mięsnej tylko drobiarze obrastają w piórka
Fot. Fotolia

Producentom wieprzowiny wiatr wieje w oczy, a drobiu — w żagle. W wołowinie lekko drgnęło, a szklanka mleka wciąż jest w połowie pusta – informuje „Puls Biznesu”.

Niskie ceny mięsa zniechęcają do hodowli trzody chlewnej. Wieprzowinę jako jedyną z podstawowych produktów rolno-spożywczych czekają w kraju zniżki: produkcyjne, eksportowe i konsumpcyjne po ubiegłorocznym lekkim wzroście. Branża wciąż nie podźwignęła się po blokadzie wielu rynków po wykryciu wirusa afrykańskiego pomoru świń w 2014 r. Grażyna Prokopiuk, prezes firmy Łmeat Łuków mówi, że przetwórców czeka kolejny trudny rok, a ceny nie pozwalają na kontynuację hodowli. Przetwórcy szukają marży w niszowych produktach. Podkreśla, że rentowność branży mięsnej wynosi mniej niż 1 proc. i nic nie wskazuje na to, żeby miała się poprawić. Dodatkowo branżę dobić może podatek od sieci handlowych.

Analitycy ARR twierdzą, że z kolei w przypadku wołowiny pozytywne prognozy dla krajowej produkcji i sprzedaży zagranicznej to efekt konkurencyjności cenowej polskiego mięsa czerwonego. Jest tańsze nawet o kilkanaście procent od średniej unijnej, choć wraz ze wzrostem popytu zaczęło drożeć. Jego popularność poza krajem będzie dalej rosnąć, wspierana przez nowo otwarte rynki zbytu, takie jak Turcja i Japonia. Nikłe spożycie krajowe jeszcze spadnie, bo dla Polaków wołowina wciąż jest droga.

 Wołowina drożeje, a drób — wręcz przeciwnie — tanieje, choć i tak jest tani. W efekcie jednak kolejny rok z rzędu w sektorze spodziewana jest produkcyjno-sprzedażowa hossa. Wysoka baza może jedynie sprawić, że dynamika wzrostu będzie niższa. Naszym producentom dodatkowo pomoże nieszczęście innych — ogniska ptasiej grypy w niektórych krajach UE, które spowodowały ograniczenia eksportu.  Piotr Kulikowski, prezes Indykpolu mówi, że liczba ferm drobiowych w Polsce systematycznie rośnie, więc produkcja żywca będzie większa. Efektywność tych ferm związana jest jednak z koniunkturą — hodowcy są w stanie ograniczyć produkcję, jeśli marże będą słabe. Dziś odczuwamy nadwyżkę surowca w kraju i w Europie, a ceny spadają, co z kolei sprzyja wzrostowi konsumpcji.

W sektorze mleczarskim w pierwszym roku po likwidacji kwot mlecznych, które miały pozwolić złapać branży wiatr w żagle, eksport produktów mleczarskich zmalał o 1 proc. wolumenowo, ale wartościowo o 16 proc. W tym roku lepiej nie będzie, choć dzięki niskim cenom zmniejsza się dynamika spadku krajowej konsumpcji.

Czytaj więcej w „Pulsie Biznesu”.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.