Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Załamanie eksportu mięsa uderza w ścianę wschodnią

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 18-06-2014, 15:38
Załamanie eksportu mięsa uderza w ścianę wschodnią
(fot. PTWP)

W związku ze wstrzymaniem eksportu polskiej wieprzowiny do Unii Celnej Rosji, Białorusi i Kazachstanu, oraz zamknięciem się innych ważnych rynków, w tym Chin, Korei i Japonii, firmy mięsne znalazły się w niebezpiecznej sytuacji. Obserwując obecne zamieszanie wśród zakładów funkcjonujących w Polsce Wschodniej można ocenić, że część przedsiębiorstw w zbyt dużym stopniu opierała swoją działalność o wschodnie rynki zbytu.

W tej chwili oprócz wysyłek wieprzowiny do krajów Unii Europejskiej, eksportu tego gatunku mięsa praktycznie nie ma. Już w I kw. eksport do krajów trzecich spadł o 70 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem. Wiele zakładów nie brało takiego scenariusza pod uwagę, więc w mroźniach składowych rosną zapasy elementów mięsa, przede wszystkim tłuszczu, podgardla, tzw. środków świńskich, ale także schabu i karkówki. Dla rynku to poważne zagrożenie. Prawdopodobnie, wkrótce rozpocznie się wojna cenowa.

Jak mówi Piotr Ziemann, wiceprezes Stowarzyszenia Rzeźników i Wędliniarzy RP, rozwój firm mięsnych na całej ścianie wschodniej w ogromnym stopniu opierał się na eksporcie mięsa do krajów Unii Celnej, Ukrainy oraz Chin, co przekładało się na zmniejszenie konkurencji wewnątrz kraju. Wraz z blokadą eksportu ten mechanizm przestał działać. - Blisko rok temu branży mięsnej udało się osiągnąć ogromny sukces, jakim była dywersyfikacja sprzedaży całej świni. Elementy takie jak maski, nóżki i żołądki wysyłaliśmy na rynki azjatyckie, zaś tzw. środki świńskie do Kaliningradu. Żaden element półtuszy nie musiał być utylizowany. Teraz te możliwości zostały zablokowane. Przedsiębiorcy są w bardzo trudnej sytuacji - tłumaczy Ziemann. Dodaje, że w znaczącej ilości firm mięsnych z Polski Wschodniej eksport mięsa do Rosji stanowił ok. 50 proc. sprzedaży eksportowej, więc ciężko jest go w jakikolwiek sposób skompensować.

Adam Zdanowski, główny specjalista ds. eksportu w Zakładzie Mięsnym Wierzejki podkreśla, że rozsądek od dawna podpowiadał zachowanie ostrożności w kontaktach z partnerami z krajów Unii Celnej. - Mięso jest najbardziej upolitycznionym segmentem sektora rolno-spożywczego. To wpływa na niepewność w handlu z naszymi wschodnimi partnerami. Zawsze zdawaliśmy sobie z tego sprawę, dlatego nie uzależniliśmy się od tego kierunku sprzedaży - wskazuje Zdanowski. - Obecnie rozwijamy eksport naszych produktów do krajów Europy Zachodniej. Nie jest to jeszcze działalność na dużą skalę, niemniej widzimy już, że wypracowana przez nas jakość jest doceniana również przez konsumentów z państw starej piętnastki UE - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (21 472) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH