Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zarządzanie marką, czyli PKM Duda nie jest Dudą Bis, a Duda Bis nie jest PKM Duda?

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 10-03-2009, 15:57
Zarządzanie marką, czyli PKM Duda nie jest Dudą Bis, a Duda Bis nie jest PKM Duda?

Przedstawiciele Grupy PKM Duda i spółki Duda Bis wielokrotnie zapewniali, że podobieństwo pod względem marek, nie jest dla nich problemem. Mające w ostatnim czasie miejsce sytuacje kryzysowe pokazały, że jest inaczej.

Pierwszy zaatakował PKM Duda. W styczniu pojawiły się w prasie publikacje na temat zagrożenia upadłością przedsiębiorstwa Duda Bis z Sosnowca. Zarząd PKM Duda szybko zareagował. W wydanym oświadczeniu zapewnił, że „Duda Bis z Sosnowca nie wchodzi i nigdy nie wchodził w skład grupy kapitałowej PKM Duda". W komunikacie poinformowano również, że PKM ani jego spółki zależne nie współpracują z Duda Bis ani spółkami powiązanymi, a występująca zbieżność nazwisk założycieli obu spółek jest przypadkowa.

Duda Bis nie pozostało dłużne. W lutym okazało się, że PKM Duda stracił na opcjach walutowych a planowana emisja akcji stanęła pod znakiem zapytania. Wtedy zarząd zakładów mięsnych Duda z Sosnowca wystosował oświadczenie. „PKM Duda Spółka Akcyjna nie jest i nigdy nie był powiązany kapitałowo ani w żaden inny sposób ze spółkami grupy Duda z Sosnowca" - czytamy w komunikacie spółki.

O ile obie firmy zapewniają, że nie podobieństwo marek nie jest dla nich dużym problemem, to według specjalistów od marketingu zbliżone nazwy firm działających w tej samej branży zawsze generują problemy. - Z punktu widzenia klienta tak duże podobieństwo oznacza, że firmy po prostu łatwo jest ze sobą pomylić - zauważa Norbert Kilen, strategic director w On Board PR. - Dopóki związane z tym koszty nie przewyższają kosztów rebrandingu - sytuacja będzie pewnie trwać. Budowa rozpoznawalnej marki to wieloletni wysiłek, a sama marka ma często wielomilionową wartość - dodaje.

W ocenie Kilena, dla słabszej firmy takie podobieństwo może być bardzo korzystne. - To po prostu bezpłatne ogrzewanie się w cieple wielkiej gwiazdy. Gorzej, gdy zdarzy się coś niedobrego. Złe wiadomości rozchodzą się szybciej, a „promieniowanie" jest dwustronne - mówi strategic director On Board PR. - Stąd oświadczenia obu firm. Wynikają z uzasadnionych obaw - podkreśla.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

DUDPolski Koncern Mięsny Duda SA

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • anka 11-03-2009, 10:55:
pkm był pierwszy ale nazwy wzieły się od nazwisk właścicieli i założycieli:)
  • wegetarianin 10-03-2009, 20:46:
mi to obojętne, i tak nie jem mięsa
  • mariusz 10-03-2009, 17:29:
To jakiś absurd żeby firmy z tej samej branży miały taką samą nazwę. Który z nich był pierwszy na rynku?Duda-bis, czy PKM Duda

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze



POLECAMY W SERWISACH