Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Zmiana polityki sieci handlowych wymusi inwestycje u producentów jaj

- Zmiana w strukturze popytu generowanego przez sieci handlowe będzie wymagała dużego wysiłku od całej branży produkcji jaj w Polsce. Dla niektórych przedsiębiorstw będzie to duże wyzwanie, choćby z uwagi na cały czas trwającą spłatę zobowiązań związanych z finansowaniem niedawno ukończonych inwestycji w chów klatkowy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w BZ WBK.

Zmiana polityki sieci handlowych wymusi inwestycje u producentów jaj
Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w BZ WBK, fot. PTWP

W ciągu ostatniego roku ważni gracze w segmencie handlu nowoczesnego zapowiedzieli wycofanie z oferty jaj pochodzących od kur utrzymywanych w chowie klatkowym. Z wypowiedzi medialnych przedstawicieli sieci handlowych wynika, że wycofanie jaj – tzw. „trójek”, w zależności od podmiotu, jest planowane za około 7-8 lat.

- Można uznać, że jest to dosyć długi okres. Warto jednak pamiętać, że obecnie w Polsce przeważająca większość sprzedawanych jaj to „trójki”. Niektóre źródła wskazują nawet na ich 90-procentowy udział w rynku. Najważniejszą przewagą jaj od kur z chowu klatkowego jest cena, która pozostaje głównym czynnikiem zakupowym w Polsce. Oczywiście, wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, to się powoli zmienia. Trudno jednak dziś jednoznacznie wskazać, czy za osiem lat popyt na droższe jaja będzie na tyle silny, że konsumenci „nie zauważą” braku tych najtańszych w marketach - komentuje Rykaczewski.

Analityk BZ WBK zwraca także uwagę na problem odpowiedniej podaży.

- Zmiany polityki sieci handlowych wymuszą inwestycje w krajowej branży produkcji jaj.  Tutaj pewną przewagę będą miały podmioty, które już operują w segmencie jaj innych niż „trójki”. Prawdopodobnie te firmy będą starały się zwiększać wolumeny produkcji. Zmiana w strukturze popytu, generowanego przez sieci handlowe, będzie wymagała dużego wysiłku od całej branży w Polsce - dodaje.

Jak przewidywał na naszych łamach na początku czerwca Maciej Kroenke z PWC stopniowe odchodzenie od sieci handlowych od jaj z chowu klatkowego nie doprowadzi do istotnego wzrostu cen na półkach. 

- Sieci nie zdecydują się na znaczące podwyżki cen, ponieważ żadna z nich nie może sobie pozwolić na pogorszenie swojego wizerunku – wyjaśnia ekspert PWC (czytaj więcej)

Przeciwnego zdania jest Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz. Zdaniem KIPDiP, najważniejszą przyczyną wzrostów cen jaj będzie to, że jaja z chowów wolnowybiegowych są, w zależności od okresu i szczegółów utrzymywania kur, od kilkunastu do kilkudziesięciu procent droższe od jaj klatkowych.

- Według najodważniejszych szacunków inwestycje te mogą wynieść w skali całego kraju nawet ponad 1,2 mld dolarów w ciągu kilku najbliższych lat. Jasne jest zatem, że cen jaj nie będzie w stanie zbić nawet najbardziej agresywnie negocjująca sieć handlowa - czytamy w komunikacie Izby. (czytaj więcej)

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Grzegorz Rykaczewski RSS ALERT    /    BZ WBK RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 52.55.186.225
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.