Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Zmiana polityki sieci handlowych wymusi inwestycje u producentów jaj

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 14-06-2017, 10:51
Zmiana polityki sieci handlowych wymusi inwestycje u producentów jaj
Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w BZ WBK, fot. PTWP

- Zmiana w strukturze popytu generowanego przez sieci handlowe będzie wymagała dużego wysiłku od całej branży produkcji jaj w Polsce. Dla niektórych przedsiębiorstw będzie to duże wyzwanie, choćby z uwagi na cały czas trwającą spłatę zobowiązań związanych z finansowaniem niedawno ukończonych inwestycji w chów klatkowy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w BZ WBK.

W ciągu ostatniego roku ważni gracze w segmencie handlu nowoczesnego zapowiedzieli wycofanie z oferty jaj pochodzących od kur utrzymywanych w chowie klatkowym. Z wypowiedzi medialnych przedstawicieli sieci handlowych wynika, że wycofanie jaj – tzw. „trójek”, w zależności od podmiotu, jest planowane za około 7-8 lat.

- Można uznać, że jest to dosyć długi okres. Warto jednak pamiętać, że obecnie w Polsce przeważająca większość sprzedawanych jaj to „trójki”. Niektóre źródła wskazują nawet na ich 90-procentowy udział w rynku. Najważniejszą przewagą jaj od kur z chowu klatkowego jest cena, która pozostaje głównym czynnikiem zakupowym w Polsce. Oczywiście, wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, to się powoli zmienia. Trudno jednak dziś jednoznacznie wskazać, czy za osiem lat popyt na droższe jaja będzie na tyle silny, że konsumenci „nie zauważą” braku tych najtańszych w marketach - komentuje Rykaczewski.

Analityk BZ WBK zwraca także uwagę na problem odpowiedniej podaży.

- Zmiany polityki sieci handlowych wymuszą inwestycje w krajowej branży produkcji jaj.  Tutaj pewną przewagę będą miały podmioty, które już operują w segmencie jaj innych niż „trójki”. Prawdopodobnie te firmy będą starały się zwiększać wolumeny produkcji. Zmiana w strukturze popytu, generowanego przez sieci handlowe, będzie wymagała dużego wysiłku od całej branży w Polsce - dodaje.

Jak przewidywał na naszych łamach na początku czerwca Maciej Kroenke z PWC stopniowe odchodzenie od sieci handlowych od jaj z chowu klatkowego nie doprowadzi do istotnego wzrostu cen na półkach. 

- Sieci nie zdecydują się na znaczące podwyżki cen, ponieważ żadna z nich nie może sobie pozwolić na pogorszenie swojego wizerunku – wyjaśnia ekspert PWC (czytaj więcej)

Przeciwnego zdania jest Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz. Zdaniem KIPDiP, najważniejszą przyczyną wzrostów cen jaj będzie to, że jaja z chowów wolnowybiegowych są, w zależności od okresu i szczegółów utrzymywania kur, od kilkunastu do kilkudziesięciu procent droższe od jaj klatkowych.

- Według najodważniejszych szacunków inwestycje te mogą wynieść w skali całego kraju nawet ponad 1,2 mld dolarów w ciągu kilku najbliższych lat. Jasne jest zatem, że cen jaj nie będzie w stanie zbić nawet najbardziej agresywnie negocjująca sieć handlowa - czytamy w komunikacie Izby. (czytaj więcej)

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 838) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH