Polskie jogurty w defensywie
W 2007 r., gdy mleczarstwo przeżywało prawdziwy kryzys, firmy, które działały w segmencie galanterii, miały się stosunkowo najlepiej. Teraz galanteria jest w niełasce, co może się zemścić na polskich firmach mleczarskich.
Kategoria jogurtów w Polsce jest największą i zarazem najważniejszą częścią rynku świeżych produktów mlecznych, czyli grupy kategorii wyrobów mlecznych, w skład których wchodzą: jogurty - naturalne, smakowe oraz pitne i łyżeczkowe, serki homogenizowane, desery mleczne oraz kefiry i mleka smakowe. Stanowią aż 59 proc. sprzedaży całej tej kategorii. Z danych firmy Danone wynika, że od lutego 2013 do stycznia 2014 r. Polacy kupili ponad 315 tys. ton jogurtów i przeznaczyli na te zakupy 2,2 mld zł. W ostatnim roku średnie spożycie jogurtów wyniosło 9,3 kg, podczas gdy w Holandii jest to 23,2 kg, a we Francji 21 kg. - Takie spożycie jogurtów oznacza, że przeciętnie Polak zjadł jeden jogurt co 6 dni, przy założeniu średniego opakowania wielkości 150 g. To mniej niż połowa tego, co zjada przeciętny Holender - mówi Przemek Pohrybieniuk, pełnomocnik zarządu ds. relacji zewnętrznych i CSR Danone Polska.
Również zdaniem Krzysztofa Jankowskiego, prezesa Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej Jogo, rynek jogurtu w Polsce nie jest tak głęboki, jak w Niemczech czy we Francji. Polacy w wielu przypadkach uważają jogurty za deser, a nie danie.
- Z biegiem lat spożycie jogurtów w Polsce wzrośnie, ale będzie to zależało od ogólnego spożycia mleka i jego przetworów.
Jeśli nadal będzie tak niskie, jak obecnie, gdy przeciętny Polak zjada ok. 190 kilogramów mleka na rok - to na wielki rozwój tego segmentu rynku nie można liczyć - uważa Jankowski. Głównymi graczami na polskim rynku jogurtów są Danone, Zott, Bakoma, Mlekpol, Lactalis i OSM Łowicz.
Zwiększenie konsumpcji
W Polsce, mimo że konsumpcja jogurtu jest o wiele niższa niż w krajach zachodnich, to segment intensywnie się rozwija. Jak wynika z danych Agencji Rynku Rolnego, w latach 2000-2012 jego konsumpcja w gospodarstwach domowych zwiększyła się o 58 proc. Według analityków ARR, wzrost spożycia tej grupy produktów jest spowodowany rosnącym zainteresowaniem konsumentów zdrowym stylem życia, a jogurty są ważnym elementem zbilansowanej diety. Z kolei GUS wskazuje, że najwięcej jogurtów spożywa się w gospodarstwach osób pracujących na własny rachunek - średnio 0,59 kg na osobę miesięcznie, a najmniej - w gospodarstwach rolników (0,34 kg na osobę).
- « Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- 4
- Następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE: (3)
Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!
Zobacz wszystkie komentarze (3)