Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Bajko, Spomlek: Jedyny realny rynek konsumencki, gdzie istniała silna polska marka, to Rosja (wywiad)

  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 10-05-2018, 23:03
Bajko, Spomlek: Jedyny realny rynek konsumencki, gdzie istniała silna polska marka, to Rosja (wywiad)
Edward Bajko /fot. PTWP

- Do czasu embarga polska żywność w rosyjskich miastach miała potężną markę. Nasze sery długo dojrzewające, a szczególnie sztandarowa marka Radamer były bardziej popularne i cenione w Moskwie niż w Warszawie - wspomina w rozmowie z WNP.PL prezes spółdzielni mleczarskiej Spomlek Edward Bajko.

Do jakich krajów eksportujecie?

Edward Bajko, prezes spółdzielni mleczarskiej Spomlek: - Do bardzo wielu. Klientów biznesowych na proszki, koncentraty białek i tzw. permeat mamy w Europie, Chinach, Wietnamie. Właściwie na całym świecie poza Australią, Nową Zelandią i USA, bo te kraje same eksportują, a ciężko wozić drewno do lasu.

Sery także sprzedajemy do wielu krajów, a szczególne miejsce zajmuje Dania. Tam wprowadziliśmy z sukcesem sery pod naszą marką Bursztyn do jednej z większych sieci. Nie jest to żaden produkt no-name, tylko polski ser cieszący się bardzo dużym powodzeniem. (...)

To brzmi jak biznes o prawdziwie globalnym zasięgu.

- Globalny zasięg tak, ale nie globalna marka. Polskie marki nie są powszechnie znane. Nazwanie ich globalnymi byłoby objawem megalomanii. Przeciwnie - na chińskim rynku zdarzyła się próba sprzedaży polskiego mleka UHT pod marką udającą mleko niemieckie. Z biznesowego punktu widzenia, zwłaszcza krótkookresowo, taka decyzja jest racjonalna, bo Chińczycy ogólnie cenią europejskie produkty, ale niemieckie widocznie bardziej. To dowód na to, że powszechnej, pozytywnie odbieranej marki "made in Poland" po prostu nie ma.

Czasem czytam artykuły, w których ekscytujemy się, że właśnie wyeksportowano kilkaset tysięcy lub nawet kilka milionów litrów mleka UHT, ale ta skala, biorąc pod uwagę wielkość rynku, jest żadna. Więcej tu propagandy niż rzeczywistych sukcesów.

A co z bliższymi krajami? Możemy się pochwalić ekologicznymi uprawami, agrobiznesem?

- Prawdziwie ekologiczna polska produkcja to kompletny margines produkcji rolnej. Większość przetwórców chwali się w materiałach marketingowych, że pozyskuje surowiec z ekologicznych terenów, ale Polska przecież nie jest już krajem nieuprzemysłowionym. Nie jest też tak postrzegana na świecie. Staramy się, i słusznie, żeby Polska miała wizerunek kraju rozwiniętego, więc nie oczekujmy, że ktoś uwierzy w szczęśliwe krówki pasące się na polskiej ukwieconej łące i dojone ręcznie przez jasnowłose Słowianki.

Polskie produkty, w tym nasze, najczęściej są na półkach zachodnich sklepów pod markami międzynarodowych sieci handlowych. Można kupić polskie produkty mleczarskie w wielu europejskich krajach pod marką np. Lidla i można się doczytać, że produkt jest z Polski, ale nie jest to ani specjalnie akcentowane, ani odbierane przez konsumentów jako dodatkowy atut.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • nowy 16-05-2018, 21:51:
BARDZO TRAFNY ATYKUŁ

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNERZY SERWISU
partner serwisu partner serwisu partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (14 109) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.