Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Branża mleczarska: Konsolidacja kluczem do zmniejszenia skutków spowolnienia

  • Autor: pr/ www.portalspozywczy.pl
  • Data: 03-11-2014, 11:01

- Rozwój współczesnego świata nie pozostaje bez wpływu na system gospodarczy Polski, niosąc za sobą zmiany oddziałujące również na polskie spółdzielnie mleczarskie. To on wymusił konieczność procesu konsolidacji spółdzielni mleczarskich - bez niego polskie mleczarstwo nie będzie podmiotem istotnym na rynku międzynarodowym, ponieważ w porównaniu do innych krajów wciąż jest bardzo rozdrobnione i rozproszone. W związku z tym jest słabsze i mniej rozpoznawane niż zagraniczne koncerny mleczarskie o mocno skonsolidowanej strukturze - twierdzi Dariusz Sapiński, przewodniczący Rady Ekspertów Mleczarstwa.

- Wielkość przeciętnych polskich mleczarni jest bowiem znacznie niższa nie tylko od średniej światowej, ale i europejskiej, a nawet najwięksi polscy przetwórcy w skali europejskiej nie są dużymi przedsiębiorstwami. Polskie mleczarstwo musi więc dążyć do budowy podobnie silnej pozycji, a drogą ku temu jest właśnie konsolidacja - alarmuje Dariusz Sapiński, przewodniczący Rady Ekspertów Mleczarstwa.

W dobie spowolnienia gospodarczego przed wieloma firmami pojawia się dylemat: dalszy samodzielny rozwój czy przejęcie przez inny podmiot. W branży mleczarskiej drogą do rozwoju staje się konsolidacja. Polskie mleczarstwo przeszło już pierwszą, poakcesyjną fazę konsolidacji, ale obecnie staje wobec jej kolejnego etapu, który jednak przebiegał będzie już w zupełnie innych warunkach - w sytuacji likwidacji systemu kwot mlecznych. Uwolnienie rynku mleka od kwotowania, uwolni od ograniczeń produkcję i przetwórstwo mleka nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej. Liberalizacja rynku spowoduje, że możliwy będzie wzrost zarówno produkcji, jak i skupu, a te będą łatwiejsze w większych, mocno skonsolidowanych przedsiębiorstwach mleczarskich. Lepszą pozycję mają tu duże koncerny mleczarskie o mocno skonsolidowanej strukturze - do takiej pozycji dążyć muszą również polskie mleczarnie, jeśli chcą z nimi skutecznie konkurować. Słowem, muszą się rozwijać, a więc łączyć i wypracowywać nową, lepszą niż dotychczas jakość.

Konsolidacja nie może jednak przebiegać dalej według starych zasad. Nowe połączenia i przejęcia muszą zostać pozbawione emocji, które często im towarzyszą, a skupić się na aspektach ekonomicznych i zasobach ludzkich. Kluczowe znacznie ma w tym procesie tzw. „zimna głowa", uważna obserwacja otoczenia i umiejętność obiektywnej oceny sytuacji. Konsolidacja pozwala bowiem na szybszy rozwój, ale często odbywa się kosztem własnego kapitału: trzeba mieć zdolność do finansowania wysokich nakładów w krótkim czasie czy obsługi zadłużenia. Należy też pamiętać, iż połączenie jest jedynie środkiem do realizacji celu, a nie celem samym w sobie, dlatego najpierw struktury organizacji muszą dojrzeć do zmian we własnych strukturach i zasobach ludzkich, a następnie chęć rozwoju przełożyć na otwartość na wiedzę z zewnątrz. Musi to zachodzić na każdym szczeblu: począwszy od ułożenia relacji między dwoma łączącymi się spółdzielniami i ich markami, poprzez optymalizację portfela produktów, marketing i sprzedaż aż po czynnik ludzki, który często jest ważniejszy niż przejmowane obiekty czy urządzenia. Brak dobrej kadry menedżerskiej, która ponad własne ambicje przedłożyłaby dobry plan działania po połączeniu, chciałaby i potrafiła dokształcać się w technice i technologii, śledziła na bieżąco trendy na rynkach europejskich i światowych i umiała prawidłowo przewidzieć rozwój wydarzeń, a w związku z tym - podjąć właściwe decyzje, może zniweczyć najlepiej przemyślany proces - czytamy w komunikacie REM.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 487) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH