Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Branża mleczarska o przejęciu sieci Real przez Auchan

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 22-01-2014, 09:23
Branża mleczarska o przejęciu sieci Real przez Auchan
Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka /fot.żelaznastudio

Patrząc na cały sektor handlu nowoczesnego, można stwierdzić, że proces konsolidacji ze względu na liczbę przejmowanych placówek jest tu bardziej zauważalny niż w przypadku sektora przetwórstwa mleka, ale nie jestem przekonany, czy możemy porównywać te dwa sektory wraz z procesami w nich zachodzącymi - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka.

Auchan miało dotychczas 27 sklepów w naszym kraju, a Real 54 i obydwie sieci musiały konkurować m.in. z o wiele bardziej rozwiniętymi pod względem liczby placówek konkurentami, których udział w rynku, jeżeli chodzi o pewne kategorie produktów jest o wiele większy niż połączone siły sieci Real i Auchan. - Warto również zauważyć, że w przeciwieństwie do konkurencji takiej jak np. Biedronka czy Carrefurour obydwie sieci nie wypracowały swoich konceptów sklepów osiedlowych oraz innych mniejszych niż hipermarket formatów, które pozwalałyby na dynamiczny wzrost liczby placówek - choćby na zasadzie franszyzy - mówi Marcin Hydzik.

W jego opinii, mimo, że przejęcie sklepów Real przez Auchan jest dużą transakcją, która obejmuje nie tylko Polskę, ale również Rosję, Rumunię i Ukrainę nie oznacza jeszcze trzęsienia ziemi, gdyż pozycja negocjacyjna sieci względem dostawców i tak była o wiele lepsza i jej dalsze wzmocnienie wiele nie zmieni, chociaż  może oznaczać pewne niebezpieczeństwo dla dostawców współpracujących z przejmowanymi placówkami handlowymi, a nieobecnymi z różnych powodów w sieci Auchan.

Podkreśla, że w sektorze handlu trwa nieustająca ewolucja, a czasami procesy tam zachodzące można nazwać nawet rewolucyjnymi. - Myślę tu oczywiście o "rewolucji dyskontów", które w ostatnich latach dość dramatycznie zmieniły relacje w handlu pomiędzy różnej wielkości sklepami - mówi szef ZPPM.

- Natomiast w naszym sektorze proces konsolidacji zachodzi oczywiście wolniej, gdyż produkcja to coś zupełnie innego niż handel i przejęcie fabryki to inne wyzwania i inne koszty niż przejęcie sklepu. Dziś wszystkich zajmuje bardziej walka o surowiec, aniżeli pomysły na łączenie się pomiędzy sobą. Podtrzymuję to, co mówię od lat - proces konsolidacji, szczególnie w sektorze spółdzielczym, będzie polegać nie na łączeniu się równoprawnych podmiotów, ale raczej na wykupywaniu tych firm, którym zajrzy w oczy widmo bankructwa. Również mentalność zarządzających niektórymi spółdzielniami, niczym udzielnymi królestwami, może stać na przeszkodzie łączeniu się firm. Tak czy inaczej, to rynek będzie tym regulatorem, który wcześniej czy później wymusi konsolidację przetwórców mleka - uważa prezes Hydzik.

Podobał się artykuł? Podziel się!
PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 476) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH