Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Brexit może, ale nie musi utrudnić eksport produktów mleczarskich

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 10-10-2017, 11:45
Brexit może, ale nie musi utrudnić eksport produktów mleczarskich
Kamil Zduniuk, ekonomista Banku Pekao SA.

Kwestia opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię dla sektora mleczarskiego w Polsce ma znaczenie przede wszystkim w kontekście wolnego rynku i handlu międzynarodowego. W pesymistycznym scenariuszu może się okazać, że eksport żywności (w tym przetworów mlecznych) na rynek brytyjski zostanie obłożony różnego rodzaju opłatami, np. cłem, co obniży konkurencyjność eksportowanych tam dotychczas bezcłowo artykułów z Unii Europejskiej – mówi serwisowi portalspożywczy.pl Kamil Zduniuk, Ekonomista, Biuro Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A.

W takim scenariuszu rozważyć należy wpływ bezpośredni i pośredni na polski rynek mleczarski. Jeśli chodzi o wpływ bezpośredni, to w ostatnich latach krajowy eksport przetworów mlecznych do Wielkiej Brytanii rósł dynamicznie (w okresie 2012-2016 średnio 23% rocznie) i w 2016 roku osiągnął wartość ok. 110 mln EUR. Wlk. Brytania wskoczyła w efekcie na trzecie miejsce wśród naszych największych odbiorców (po Niemczech i Czechach), a jej udział w całym eksporcie sektora wzrósł do około 7%. Nie mniej ważny jest jednak wpływ pośredni. Wlk. Brytania jest ważnym odbiorcą produktów mleczarskich dla wielu innych dużych producentów z UE, m.in. Niemiec czy Francji. Utrudnienia w sprzedaży mogłyby w efekcie zwiększyć podaż na wspólnym rynku europejskim, z niekorzyścią m.in. dla Polski, która na rynki UE wysyła 3/4 swojego eksportu.

Zarówno bezpośredni, jak i pośredni efekt generowałby dodatkowe wyzwania dla krajowego sektora mleczarskiego. Jako kraj cechujemy się bowiem wysoką samowystarczalnością (rzędu 120%), a eksport jest kluczowym obszarem generującym potencjał wzrostu działających w Polsce zakładów. Niemniej pamiętać należy, że Wlk. Brytania od dawna jest znaczącym importerem żywności, z czego zdecydowana większość pochodzi z UE (m.in. z racji bliskości geograficznej – w przypadku żywności eksport na duże odległości w wielu kategoriach produktowych jest nieopłacalny). W tej sytuacji całkowite odcięcie się od wspólnego rynku byłoby również dla niej wysoce niekorzystne. Rodzi to nadzieję, że przyjęte rozwiązania będą bardziej kompromisowe (Wlk. Brytania stanie się „krajem trzecim”, ale będzie nadal połączona z UE względnie liberalnymi umowami handlowymi w zakresie żywności), a tym samym w skutkach nie będą znaczące dla polskiego sektora mleczarskiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU
partner serwisu partner serwisu

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 734) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.