Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Brexit - możliwy wpływ na branżę mleczarską

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 05-07-2016, 15:38
Brexit - możliwy wpływ na branżę mleczarską
fot. Shutterstock

Wielka Brytania jest trzecim, po Niemczech i Francji, producentem mleka w Unii Europejskiej. W 2015 r. producenci z Wielkiej Brytanii dostarczyli 15,2 mld kg mleka co stanowiło 10% dostaw w całej Wspólnocie. Taki poziom produkcji nie pozwala jednak w pełni zaspokoić potrzeb brytyjskiego rynku produktów mleczarskich, którego samowystarczalność szacuje się na 88 proc. – informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Według danych Eurostat w 2015 r. Wielka Brytania zaimportowała 482 tys. t serów i twarogów, 97 tys. t masła, 331 tys. t napojów fermentowanych i 190 tys. t mleka płynnego i śmietany.

Głównym dostawcą produktów mleczarskich do Wielkiej Brytanii jest Irlandia. W 2015 r. jej udział w imporcie Wielkiej Brytanii wyniósł, w przypadku masła 67%, mleka i śmietany płynnej 62%, serwatki 38%  a serów 29%. Tym samym, w 2015 r. na rynek Wielkiej Brytanii trafiało 97% sprzedanego z Irlandii mleka i śmietany płynnej, 58% serów i twarogów, 50% napojów fermentowanych, 31% masła i 24% serwatki.

Znaczącymi dla Wielkiej Brytanii dostawcami są też Francja i Niemcy, których udział w imporcie serów w 2015 r. wyniósł odpowiednio 21 i 14%.

W przypadku przetworów mleczarskich eksportowanych z Polski, rynek brytyjski ma największe znaczenie w przypadku napojów fermentowanych. W 2015 r. trafiło tam 13% eksportu tych produktów. Do Wielkiej Brytanii trafiło też 6% sprzedanych poza granice Polski serów i twarogów, 5% masła oraz 4% mleka i śmietany płynnej. Zatem Wielka Brytania jest znaczącym rynkiem dla polskich produktów mleczarskich.

Próbując określić wpływ wyjścia Wielkiej Brytanii ze Wspólnoty, na unijny rynek mleka analitycy CLAL zwracają uwagę, że import produktów mleczarskich z Nowej Zelandii i Australii do UE jest oclony. Zatem po opuszczeniu UE, Wielką Brytanię przestaną obowiązywać limity celne, a powiązania historyczne z Oceanią oraz niższe, od notowanych w UE, ceny produktów mleczarskich mogą spowodować wzrost zakupów  produktów mleczarskich z Oceanii. Scenariusz ten będzie realny, jeżeli różnice w cenach między UE a Ocenią utrzymają się w kolejnych latach.

W takim scenariuszu Brexit mógłby mieć pewien wpływ na rynek mleczarski w UE, w szczególności na rynek irlandzki, który jest głównym dostawcą serów i masła. W przypadku polskich producentów wpływ ten będzie prawdopodobnie mniejszy, gdyż Polska eksportuje do Wielkiej Brytanii więcej produktów płynnych, których zakupy z Oceanii mogą być nieopłacalne.

Należy również pamiętać, że proces wyjścia Wielkiej Brytanii będzie rozłożony w czasie co złagodzi ewentualne skutki. Jednak ostateczny wpływ Brexitu na unijną branżę mleczarską będzie uzależniony od kształtu umów handlowych, ewentualnych kontyngentów i taryf, które mogłyby ograniczyć swobodę wymiany.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 494) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.