Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

Chiny windują unijny eksport produktów mleczarskich

- Według danych Eurostat, w I połowie 2019 r. wartość sprzedaży produktów mleczarskich z Unii Europejskiej na rynki krajów trzecich wyniosła 5,6 mld EUR, czyli była o 10,6% większa niż w analogicznym okresie przed rokiem - podaje Paweł Wyrzykowski, analityk sektora rolno-spożywczego, BNP Paribas.

Chiny windują unijny eksport produktów mleczarskich
fot. unsplash.com

Autor: BNP Paribas
Data: 20-08-2019, 12:26

Wzrost wartości eksportu odnotowano w przypadku wszystkich głównych kategorii produktów mleczarskich, a największą dynamiką charakteryzowały się proszki mleczne. Wartość eksportu mleka w proszku i serwatki zwiększyła się o 17% odpowiednio do 1,77 mld i 0,53 mld EUR. Sprzedaż na rynki zagraniczne mleka i śmietany płynnej zwiększyła się o 13% do 0,53 mld EUR, jogurtów i napojów fermentowanych o 12% do 0,19 mld EUR, a masła o 2% do 0,52 mld EUR. Wartość eksportu serów i twarogów z UE przekroczyła 2 mld EUR i była o 6% większa niż w I połowie 2018 r.

- W ujęciu wolumenowym największą dynamikę wzrostu eksportu odnotowano w przypadku mleka i śmietany płynnej - 18,9% do 570 tys. t. Znacząco, bo o 14,0% do 811 tys. t, zwiększyła się sprzedaż zagraniczna proszków mlecznych. Wolumen eksportu serów i twarogów zwiększył się natomiast nieznacznie, o 0,9% do 424 tys. t, podczas gdy serwatki obniżył się o 2,0% do 336 tys. t. - podaje Paweł Wyrzykowski.

W I połowie 2019 r. największy wzrost wartości eksportu produktów mleczarskich z UE- o 30,4% do 721 mln EUR – odnotowano w przypadku ich największego unijnego odbiorcy – Chin. W odniesieniu do dwóch kolejnych największych importerów produktów mleczarskich z UE – Stanów Zjednoczonych i Japonii – wartość eksportu z UE w I połowie 2019 r., w relacji rocznej zwiększyła się po 15%.

- W przypadku Chin, najbardziej pod względem wolumenu, zwiększył się eksport z UE mleka i śmietany płynnej, o 55,7% do 242,7 tys. t, oraz mleka w proszku, o 44,4% do 85,6 tys. t. Wolumen serów i twarogów wzrósł natomiast o 17,2% do 10,3 tys. t. Spadek wolumenu sprzedaży odnotowano jedynie w przypadku masła, o 7,5% do 5,2 tys. t - mówi ekspert BNP Paribas.

Jak dodaje, unijni eksporterzy produktów mleczarskich, oprócz „naturalnego” wzrostu popytu na produkty mleczarskie w Chinach,  korzystają również na wojnie handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Chinami oraz rozprzestrzeniającym się Afrykańskim Pomorze Świń w Państwie Środka.

Należy zauważyć, że wg USDEC, wolumen eksportu produktów mleczarskich (proszków mlecznych, serów, tłuszczów mlecznych, serwatki i laktozy) ze Stanów Zjednoczonych do Chin w I połowie 2019 r. był o 54% mniejszy niż w analogicznym okresie przed rokiem.

- Oprócz Unii Europejskiej, w I połowie 2019 r.  wyraźny wzrost eksportu produktów mleczarskich do Chin odnotowano także w przypadku Nowej Zelandii. Według danych CLAL wolumen sprzedaży pełnego mleka w proszku do Chin był o 53% większy niż w I połowie 2018 r. Eksport serów zwiększył się o 29%, odtłuszczonego mleka w proszku o 20%, mleka płynnego o 24%, a śmietany o 85% - podsumowuje Paweł Wyrzykowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Paweł Wyrzykowski RSS ALERT    /    BNP Paribas RSS ALERT    /    eksport produktów mleczarskich RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.227.254.12
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.