Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Co zrobić z fałszerzami żywności?

  • Autor: TVP/Tydzień
  • Data: 10-08-2008, 12:06
Co zrobić z fałszerzami żywności?

Fałszerze żywności cieszą się bezkarnością. Prawie zupełną, gdyż ewentualne kary za produkcyjne oszustwa są tak niskie, że ten proceder bardzo się opłaca. Czy można coś z tym zrobić? Po pierwsze trzeba zmienić prawo i zwiększyć kary za nieprzestrzeganie przepisów. Po drugie - bezwzględnie egzekwować. I po trzecie musi się zmienić świadomość konsumentów. Jeśli chodzi o prawo - ma się ono zmienić - informuje program Tydzień, emitowany w każdą niedzielę program dla rolników i branży spożywczej.

O problemie fałszowania produktów mleczarskich pisaliśmy w magazynie Rynek Spożywczy (maj/czerwiec 2008) . Jakość produktów mleczarskich z roku na rok jest coraz gorsza. Masło przestaje być masłem, a sery stają się produktami seropodobnymi. Kto zawinił? Nieuczciwi producenci chcący szybko i łatwo zarobić, czy konsument, który kupuje tani towar? A może polskie normy są zbyt wyśrubowane?

Ostatnia kontrola produktów żywnościowych przeprowadzona przez Inspekcję Handlową pokazuje, że największymi oszustami są mleczarnie. Norm jakościowych nie spełnia prawie 68 proc. badanego masła i 33 proc. wszelkiego rodzaju serów. Do masła notorycznie dodawane są tłuszcze roślinne (np. olej palmowy), a więc dużo tańsze zamienniki. W serach stwierdzano zawartość tłuszczu i wody bardzo odbiegająca od wartości zadeklarowanej na etykiecie.

Podobnie jest z innymi produktami. Wymagań jakościowych nie spełnia 33 proc. pieczywa pszennego, co trzeci słoik z przetworami warzywnymi, co szósty z owocowymi. Można też kupić parówki cielęce, w których nie ma ani grama cielęciny. I mielonkę wieprzową składającą się z białka sojowego, kaszy manny, wody, tłuszczu wieprzowego, mięsa i chrząstek drobiowych i tylko 13 proc. mięsa wieprzowego.

Producenci oszukują na wadze, naklejają etykiety niezgodne z rzeczywista zawartością produktu. Powodem jest chęć zarobku. Handlowcy, szczególnie z dużych sieci wymuszają na producentach niskie ceny. A klienci ? Klienci też chcą tanio kupić. Ale towar tani często znaczy gorszy, w którym składniki szlachetne zamienione są substytutami. Najtańszy zamiennik to woda, którą dodaje się wszędzie tam, gdzie tylko jest to możliwe. Efekt to mało mąki w chlebie, masła w maśle, a mięsa w wędlinach.

Przygotowywana jest właśnie zmiana ustawy o Inspekcji Handlowej Artykułów Rolno - Spożywczych, która wprowadzi wyższe kary pieniężne za uniemożliwianie kontroli artykułów rolno - spożywczych i wprowadzanie do obrotu produktów zafałszowanych. Inspekcja będzie mogła wydać nakaz nie wprowadzania do obrotu takich produktów, wycofania z handlu całej złej partii.

Będzie też możliwość upublicznienia takich praktyk handlowych stosowanych przez nieuczciwych producentów. Te zmiany prawne będą na pewno lepiej chronić konsumentów. Ale, czy oni sami zadadzą w sobie więcej trudu, by nie tylko egzekwować swoje wymagania, ale także wypracować sobie nawyk i umiejętność czytania etykiet na opakowaniach produktów, co niewątpliwie pomoże ocenić jakość tych ostatnich. To niestety będzie trudne. Tymczasem bez współpracy ze strony konsumentów w kwestii fałszowania żywności zmieni się nie wiele.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 529) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH