REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Dla mleczarstwa rynek chiński lepszy niż indyjski. Ale najważniejsza wciąż Rosja

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 14-09-2013, 14:44
Dla mleczarstwa rynek chiński lepszy niż indyjski. Ale najważniejsza wciąż Rosja
prof. Andrzej Babuchowski (fot.zelaznastudio.pl)

Rynek chiński ma dla polskich producentów i przetwórców mleka większy potencjał niż rynek indyjski. Chińczycy są bardziej otwarci od Hindusów, którzy konsekwentnie bronią swojego rynku, m.in. wysokimi cłami - powiedział podczas XI Forum Spółdzielczości Mleczarskiej prof. Andrzej Babuchowski, radca minister w Stałym Przedstawicielstwie RP przy Komisji Europejskiej.

REKLAMA

Rząd Indii szczególnie mocno stara się chronić ogromną w tym kraju ilość drobnych producentów. - Chodzi o rolników, którzy dostarczają dziennie ok. kilkunastu litrów mleka. Jeśli na rynek indyjski wpłynęłaby nagle znacząca ilość różnorodnych produktów mleczarskich, ci mali producenci straciliby natychmiast rację bytu. To z kolei spowodowałoby istotne komplikacje społeczne - zauważa prof. Babuchowski. - Przez pewien czas Indie były już eksporterem produktu mlecznego do krajów z nimi sąsiadujących. Jednakże obecnie ich własne zapotrzebowanie wzrosło i przekracza możliwości produkcyjne - dodaje.

- W przypadku Chin pozycja polskich mleczarni jest osłabiona przez dzielącą nasze rynki odległość. W znaczenie lepszej sytuacji są w tym kontekście producenci mleka z Australii i Nowej Zelandii. Na ich korzyść działa także dobrze rozwinięta sieć obsługi transakcji z Chińczykami, oraz dopasowanie jakości produktu do ich wymagań. Dlatego jeśli chcielibyśmy mocno wejść na rynek chiński, należałoby doprowadzić do strategicznego aliansu polskich producentów produktu mlecznego. Wtedy bylibyśmy w stanie dostarczać mleko w proszku, masło czy inne produkty mleczarskie na tamtejszy rynek w odpowiednio dużych ilościach - tłumaczy.

Profesor podkreśla, że chińskie firmy nie są zainteresowane małymi dostawami. - Niestety, nawet największe polskie spółdzielnie mleczarskie nie byłby w stanie samodzielnie wypełnić większości kontraktów - przyznaje Babuchowski. - Co ważne, jeśli już mamy umowy podpisane z dużym chińskim kontrahentem, musimy umieścić na tamtejszym rynku swoich przedstawicieli, aby na bieżąco kontrolowali jakość produktu i reagowali na ewentualne problemy. To oznacza posiadanie lub współpracę z siecią specjalistycznych laboratoriów, ewentualnie innych instytucji, które mogłyby pomagać rozwiązywać problemy związane z jakością produktów - zaznacza.

- Tak właśnie funkcjonuje w Chinach nowozelandzki koncern mleczarski Fonterra. W dziale badawczo-rozwojowym ma prawie 600 pracowników, z czego ponad 100 pilnuje tylko i wyłącznie jakości produktów, wyszukując ich ewentualne niedociągnięcia i luki. Takie podejście jest zupełnie różne od naszego - wskazuje.

Zwraca uwagę, że jak dotąd polskie mleczarnie sprzedają do Chin stosunkowo niewielkie partie towaru. Pamiętajmy, że Polska jest w stanie eksportować ok. 30 proc. całości produkcji mleczarskiej, czyli mogłaby nasycić zapotrzebowanie najwyżej części jednego z regionów Chin. - Wydaje mi się, że mimo wszystko najbardziej powinniśmy nadal dbać o współpracę z rynkiem rosyjskim - mówi prof. Babuchowski. - Bliskość wschodniego sąsiada jest naszą dużą przewagą konkurencyjną. Poza tym, warto pamiętać jak obiecujący jest rosyjski rynek. Naszym atutem we współpracy są tutaj również podobne w wielu kwestiach standardy produkcyjne. Dlatego uważam, że Rosja stwarza dla polskiego mleczarstwa lepsze perspektywy niż Indie czy Chiny - podsumowuje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (24 925) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH