Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dla mleczarstwa rynek chiński lepszy niż indyjski. Ale najważniejsza wciąż Rosja

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 14-09-2013, 14:44
Dla mleczarstwa rynek chiński lepszy niż indyjski. Ale najważniejsza wciąż Rosja
prof. Andrzej Babuchowski (fot.zelaznastudio.pl)

Rynek chiński ma dla polskich producentów i przetwórców mleka większy potencjał niż rynek indyjski. Chińczycy są bardziej otwarci od Hindusów, którzy konsekwentnie bronią swojego rynku, m.in. wysokimi cłami - powiedział podczas XI Forum Spółdzielczości Mleczarskiej prof. Andrzej Babuchowski, radca minister w Stałym Przedstawicielstwie RP przy Komisji Europejskiej.

Rząd Indii szczególnie mocno stara się chronić ogromną w tym kraju ilość drobnych producentów. - Chodzi o rolników, którzy dostarczają dziennie ok. kilkunastu litrów mleka. Jeśli na rynek indyjski wpłynęłaby nagle znacząca ilość różnorodnych produktów mleczarskich, ci mali producenci straciliby natychmiast rację bytu. To z kolei spowodowałoby istotne komplikacje społeczne - zauważa prof. Babuchowski. - Przez pewien czas Indie były już eksporterem produktu mlecznego do krajów z nimi sąsiadujących. Jednakże obecnie ich własne zapotrzebowanie wzrosło i przekracza możliwości produkcyjne - dodaje.

- W przypadku Chin pozycja polskich mleczarni jest osłabiona przez dzielącą nasze rynki odległość. W znaczenie lepszej sytuacji są w tym kontekście producenci mleka z Australii i Nowej Zelandii. Na ich korzyść działa także dobrze rozwinięta sieć obsługi transakcji z Chińczykami, oraz dopasowanie jakości produktu do ich wymagań. Dlatego jeśli chcielibyśmy mocno wejść na rynek chiński, należałoby doprowadzić do strategicznego aliansu polskich producentów produktu mlecznego. Wtedy bylibyśmy w stanie dostarczać mleko w proszku, masło czy inne produkty mleczarskie na tamtejszy rynek w odpowiednio dużych ilościach - tłumaczy.

Profesor podkreśla, że chińskie firmy nie są zainteresowane małymi dostawami. - Niestety, nawet największe polskie spółdzielnie mleczarskie nie byłby w stanie samodzielnie wypełnić większości kontraktów - przyznaje Babuchowski. - Co ważne, jeśli już mamy umowy podpisane z dużym chińskim kontrahentem, musimy umieścić na tamtejszym rynku swoich przedstawicieli, aby na bieżąco kontrolowali jakość produktu i reagowali na ewentualne problemy. To oznacza posiadanie lub współpracę z siecią specjalistycznych laboratoriów, ewentualnie innych instytucji, które mogłyby pomagać rozwiązywać problemy związane z jakością produktów - zaznacza.

- Tak właśnie funkcjonuje w Chinach nowozelandzki koncern mleczarski Fonterra. W dziale badawczo-rozwojowym ma prawie 600 pracowników, z czego ponad 100 pilnuje tylko i wyłącznie jakości produktów, wyszukując ich ewentualne niedociągnięcia i luki. Takie podejście jest zupełnie różne od naszego - wskazuje.

Zwraca uwagę, że jak dotąd polskie mleczarnie sprzedają do Chin stosunkowo niewielkie partie towaru. Pamiętajmy, że Polska jest w stanie eksportować ok. 30 proc. całości produkcji mleczarskiej, czyli mogłaby nasycić zapotrzebowanie najwyżej części jednego z regionów Chin. - Wydaje mi się, że mimo wszystko najbardziej powinniśmy nadal dbać o współpracę z rynkiem rosyjskim - mówi prof. Babuchowski. - Bliskość wschodniego sąsiada jest naszą dużą przewagą konkurencyjną. Poza tym, warto pamiętać jak obiecujący jest rosyjski rynek. Naszym atutem we współpracy są tutaj również podobne w wielu kwestiach standardy produkcyjne. Dlatego uważam, że Rosja stwarza dla polskiego mleczarstwa lepsze perspektywy niż Indie czy Chiny - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 340) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH