Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dobra koniunktura nie powinna odsuwać zmian strukturalnych polskiego mleczarstwa

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 13-09-2017, 11:01
Dobra koniunktura nie powinna odsuwać zmian strukturalnych polskiego mleczarstwa
Kamil Zduniuk, ekonomista Banku Pekao SA.

Korzystna koniunktura nie powinna jednak przekładać się na odsuwanie w czasie działań adresujących strukturalne, długoterminowe wyzwania polskiego mleczarstwa. Należą do nich przede wszystkim dalsza poprawa efektywności hodowli bydła mlecznego i jego wydajności, konsolidacja zakładów mleczarskich oraz pogłębianie współpracy między tymi dwoma obszarami sektora – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Kamil Zduniuk, Ekonomista, Biuro Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A.

Koniunktura jest sprzyjająca z punktu widzenia zakładów mleczarskich (przetwórców), a to za sprawą rosnącego popytu, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. W Polsce obserwuje się w ostatnich dwóch latach dynamiczny przyrost spożycia mleka i jego przetworów – w ekwiwalencie mleka wyniosło ono 205 litrów na mieszkańca w 2014 roku, 213 litrów w 2015 roku i 219 litrów w 2016 roku.

Z kolei o ile tempo eksportu produktów mleczarskich wolumenowo w 2016 roku spowolniło do 2,7% r/r, tak w pierwszym kwartale 2017 roku wzrost wyniósł już 7,7% r/r (a wartościowo aż +42% r/r, wobec -4,2% r/r w 2016 r.). Warto również zauważyć, że według danych GUS rentowność producentów przetworów mlecznych – będąca od lat jedną z głównych bolączek branży – znajduje się od 2014 roku w trendzie wzrostowym: wówczas wynosiła średnio 1,4%, w 2016 roku było to już 2,2%, a w pierwszym kwartale 2017 roku 3,1% (dane dla firm zatrudniających powyżej 49 pracowników).

Kamil Zduniuk zwraca uwagę, że działający w Polsce producenci rozwijają jednocześnie swoją ofertę wpisując się w bieżące trendy konsumenckie i produktowe. Obecnie są one związane przede wszystkim z rosnącą popularnością zdrowych form żywienia oraz lepszą sytuacją materialną konsumentów, co przekłada się na ich rosnące wymagania. W tym kontekście można wymienić między innymi coraz szerszy asortyment wyrobów droższych, o wyższej jakości i adresujących bardziej niszowe dotychczas obszary (np. bezlaktozowych, ekologicznych, regionalnych, premium) czy tzw. trend „anty-GMO” (w ciągu kilku ostatnich miesięcy większość czołowych przetwórców mleka w Polsce zadeklarowało odejście od skupu mleka od krów karmionych paszami modyfikowanymi genetycznie).

- Obecna, dobra na tle poprzednich lat sytuacja hodowców i przetwórców jest najlepszym czasem do inwestycji w dalszą poprawę efektywności hodowli bydła mlecznego i jego wydajności, konsolidację zakładów mleczarskich oraz pogłębianie współpracy między tymi dwoma obszarami sektora, a tym samym dalszy wzrost konkurencyjności krajowego sektora (i jego potencjału eksportowego) oraz lepsze przygotowanie na przyszłe wyzwania – mówi ekspert Banku Pekao S.A.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 268) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.