Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dobra koniunktura nie powinna odsuwać zmian strukturalnych polskiego mleczarstwa

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 13-09-2017, 11:01
Dobra koniunktura nie powinna odsuwać zmian strukturalnych polskiego mleczarstwa
Kamil Zduniuk, ekonomista Banku Pekao SA.

Korzystna koniunktura nie powinna jednak przekładać się na odsuwanie w czasie działań adresujących strukturalne, długoterminowe wyzwania polskiego mleczarstwa. Należą do nich przede wszystkim dalsza poprawa efektywności hodowli bydła mlecznego i jego wydajności, konsolidacja zakładów mleczarskich oraz pogłębianie współpracy między tymi dwoma obszarami sektora – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Kamil Zduniuk, Ekonomista, Biuro Analiz Makroekonomicznych Banku Pekao S.A.

Koniunktura jest sprzyjająca z punktu widzenia zakładów mleczarskich (przetwórców), a to za sprawą rosnącego popytu, zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych. W Polsce obserwuje się w ostatnich dwóch latach dynamiczny przyrost spożycia mleka i jego przetworów – w ekwiwalencie mleka wyniosło ono 205 litrów na mieszkańca w 2014 roku, 213 litrów w 2015 roku i 219 litrów w 2016 roku.

Z kolei o ile tempo eksportu produktów mleczarskich wolumenowo w 2016 roku spowolniło do 2,7% r/r, tak w pierwszym kwartale 2017 roku wzrost wyniósł już 7,7% r/r (a wartościowo aż +42% r/r, wobec -4,2% r/r w 2016 r.). Warto również zauważyć, że według danych GUS rentowność producentów przetworów mlecznych – będąca od lat jedną z głównych bolączek branży – znajduje się od 2014 roku w trendzie wzrostowym: wówczas wynosiła średnio 1,4%, w 2016 roku było to już 2,2%, a w pierwszym kwartale 2017 roku 3,1% (dane dla firm zatrudniających powyżej 49 pracowników).

Kamil Zduniuk zwraca uwagę, że działający w Polsce producenci rozwijają jednocześnie swoją ofertę wpisując się w bieżące trendy konsumenckie i produktowe. Obecnie są one związane przede wszystkim z rosnącą popularnością zdrowych form żywienia oraz lepszą sytuacją materialną konsumentów, co przekłada się na ich rosnące wymagania. W tym kontekście można wymienić między innymi coraz szerszy asortyment wyrobów droższych, o wyższej jakości i adresujących bardziej niszowe dotychczas obszary (np. bezlaktozowych, ekologicznych, regionalnych, premium) czy tzw. trend „anty-GMO” (w ciągu kilku ostatnich miesięcy większość czołowych przetwórców mleka w Polsce zadeklarowało odejście od skupu mleka od krów karmionych paszami modyfikowanymi genetycznie).

- Obecna, dobra na tle poprzednich lat sytuacja hodowców i przetwórców jest najlepszym czasem do inwestycji w dalszą poprawę efektywności hodowli bydła mlecznego i jego wydajności, konsolidację zakładów mleczarskich oraz pogłębianie współpracy między tymi dwoma obszarami sektora, a tym samym dalszy wzrost konkurencyjności krajowego sektora (i jego potencjału eksportowego) oraz lepsze przygotowanie na przyszłe wyzwania – mówi ekspert Banku Pekao S.A.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 786) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 266)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH