Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Dostawcy nie chcą płacić haraczu

  • Autor: Rzeczpospolita
  • Data: 16-04-2008, 07:43
Dostawcy nie chcą płacić haraczu

Mlekovita rozpoczęła kolejną bitwę z Lidlem. Spółdzielnia zarzuca firmie łamanie zasad uczciwej konkurencji. Dostawców walczących z praktykami sieci handlowych jest coraz więcej. Mają dość łamania prawa przez sieci handlowe. Muszą bowiem ponosić wiele opłat nieprzewidzianych w umowie. Przeciwko takim praktykom zaprotestował także Parlament Europejski.

Branża handlowa ma przed sobą lata wzrostu Wczoraj przed sądem w Poznaniu odbyła się kolejna rozprawa przeciwko Lidlowi. To już czwarta sprawa, w której Spółdzielnia Mleczarska Mlekovita pozywa drugą co do wielkości sieć dyskontów w Polsce. Tym razem wicelider polskiego rynku mleczarskiego chce, aby Lidl zwrócił mu blisko 200 tys. zł za to, że w jego magazynach zalegają niewykorzystane opakowania do produktów pod marką tej sieci - podaje Rzeczpospolita.

Spółdzielnia zerwała współpracę z Lidlem w połowie ubiegłego roku. Jej zdaniem sieć niesłusznie pobierała dodatkowe opłaty.

- Uznaliśmy, że niesłuszne było pobieranie tzw. rabatu zwrotnego przez Lidl. Zgodnie z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji obarczanie sprzedającego innymi opłatami niż marża handlowa jest nielegalne - wyjaśnia Iwona Wójcik-Nikitiuk, radca prawny Mlekovity. Podczas współpracy z Lidlem, Mlekovita po sprzedaży towaru musiała wystawiać faktury korygujące z rabatem. Przez to dostawała za swoje towary mniej niż wynikało z umowy. Dodatkowo sieć domagała się, aby Mlekovita zwracała jej więcej niż wynikało z faktur wystawionych przez spółdzielnię.

Mlekovita chce, aby Lidl zwrócił jej w sumie 250 tys. zł. Z szacunków Rzeczpospolitej wynika, że w trakcie współpracy z siecią firma mogła stracić w sumie 1 mln zł.

Do zamknięcia tego wydania gazety Lidl nie przekazał „Rz" swojego stanowiska. Sieć ta jest jedną z najbardziej tajemniczych firm handlowych - nie podaje żadnych danych finansowych.

Mlekovita nie jest jedyną firmą z branży mleczarskiej, która sprzeciwia się praktykom sieci. Przetwórnie z Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich wytoczyły działa przeciw Carrefourowi. Pod koniec 2007 r. „Rz" pisała, że mleczarze donieśli, m.in. ministrom rolnictwa i gospodarki, że sieć ta w związku z przejęciem Ahold Polska żąda od nich jednorazowych opłat od 15 tys. do 855 tys. zł na tzw. okolicznościowy marketing. Interwencja w resortach nie przyniosła skutku. Mleczarze walczą jednak dalej. Tym razem w Brukseli. Chcą wykorzystać okazję, którą stworzył Parlament Europejski. W styczniu w swojej rezolucji wezwał Komisję Europejską, aby sprawdziła, czy sieci nie nadużywają swojej pozycji rynkowej.

Lidl i Carrefour nie są jedynymi sieciami, z którymi walczą producenci. Od wielu lat z Biedronką procesuje się jej były dostawca Edward Golent, który założył też Stowarzyszenie Poszkodowanych przez Sieci Handlowe. Dostawcy oskarżają sieci o nagminne naruszanie ich praw i wymuszanie dodatkowych opłat. Płacić trzeba np. za obowiązkowy udział w gazetkach promocyjnych.

Czytaj również nasz artykuł: Trzydzieści procent haraczu

 

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Polak 16-04-2008, 16:22:
A my tak uwielbiamy kochane "tanie" markety.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 724) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH