Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

EDA pochyla się nad problemem podwójnej jakości żywności

Europejskie Stowarzyszenie Mleczarstwa (EDA) opublikowało zbiór pytań i odpowiedzi dotyczących zagadnienia i zwalczania problemu podwójnej jakości żywności w Unii Europejskiej.

EDA pochyla się nad problemem podwójnej jakości żywności
Fot. Fotolia

Autor: portalspożywczy.pl/EDA
Data: 28-06-2019, 13:20

Jaką kwestią jest podwójna jakość żywności w różnych krajach członkowskich?

Konsumenci z kilku krajów członkowskich UE kwestionują, że jakość pewnych produktów, jak napoje bezalkoholowe, kawa czy paluszki rybne, jest różna w ich kraju macierzystym, w porównaniu do produktów sprzedawanych pod tą samą marką handlową i w tym samym lub podobnym opakowaniu w innych krajach członkowskich. Badania porównawcze wykazały, że na rynku UE są produkty, które są oferowane konsumentom w ten sam sposób, ale zawierają na przykład inną zawartość mięsa czy ryb, większą zawartość tłuszczu lub innego typ u substancję słodzącą w jednych krajach, a inną w innych krajach. To jest przyczyną, że Przewodniczący Juncker w swoim opracowaniu z 2017 r. pt. Stan Unii zadeklarował stawienie czoła temu zagadnieniu.

Czy legalnym jest wprowadzanie do obrotu produktu w takim samym lub podobnym opakowaniu przy różnicach w składzie?

Zgodnie z prawem UE i zasadami Jednolitego Rynku, handlowcy mogą różnicować swoje produkty przeznaczone na różne rynki. Jednakże, konsumenci nie mogą być wprowadzani w błąd przez produkty różniące się od siebie, które są im prezentowane jako identyczne, przy braku uzasadnionych i obiektywnych powodów.

Nowe ustalenia w ramach Nowej Umowy dla Konsumentów dotyczące podwójnej jakości wyjaśniają, że wprowadzanie w błąd w odniesieniu do składu produktu może, po każdorazowej dla danego przypadku ocenie przez kompetentne inspekcje, być uznawane jako nierzetelne praktyki, które są zabronione przez prawo UE. Jednocześnie, nowe ustalenia uwzględniają, że handlowcy mogą adaptować towary tej samej marki handlowej do różnych geograficznie rynków, ze względu na uzasadnione i obiektywne czynniki.

Ponadto, zapewnienie że konsumenci są informowani o różnicach między produktami leży także w interesie producentów. Jedynie wtedy, gdy konsumenci są należycie informowani, mogą oni rozumieć i oceniać, podczas dokonywania przez nich decyzji o zakupie, że produkty zostały zmienione w zakresie składu, na przykład dla celów zdrowotnych lub dla wykorzystania lokalnych surowców.

Czy to badanie uwidacznia jakieś modele w Europie w odniesieniu do różnic produktowych?

W tym badaniu nie zaobserwowano stałych modeli regionalnego zróżnicowania produktów.

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.193.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.