REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Ekspert ARR: Program Szklanka Mleka przeżywa stagnację

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 30-09-2011, 10:27
Ekspert ARR: Program Szklanka Mleka przeżywa stagnację

Pomimo inicjatyw promocyjnych podejmowanych głównie przez sektor mleczarski („Doskonałe mleko", „Mleko z klasą") zaobserwowano, że po spektakularnym wzroście spożycie mleka i przetworów mlecznych zatrzymało się i pozostaje od kilku lat na tym samym poziomie - mówiła na IX Forum Spółdzielczości Mleczarskiej Maria Pawłowska z Agencji Rynku Rolnego.

REKLAMA

 Sytuacja ta dotyczy nie tylko Polski, z informacji uzyskanych z innych krajów członkowskich UE zwłaszcza tzw. „starej 15" wynika, że program „Szklanka Mleka" przeżywa stagnację. W niektórych krajach np. w Niemczech zauważono nawet tendencje spadkowe w spożyciu mleka przez uczniów. Spadek spożycia mleka w niemieckich szkołach skłonił tamtejsze władze do podjęcia działań mających na celu prześledzenie czynników mających wpływ na to zjawisko, a także opracowanie rozwiązań naprawczych. Pierwsze wyniki projektu badawczego „Mleko pod lupą", wskazują że cena jest jednym z głównych czynników wpływających na konsumpcję mleka w szkole. W pierwszym etapie cenowym mleko średnio spożywało 30% wszystkich uczniów. Kiedy cena wszystkich produktów została zredukowana średni współczynnik spożycia wzrósł do 39%. Jednakże dalsza obniżka cen nie spowodowała dodatkowego wzrostu spożycia. Raptowny wzrost zanotowano, kiedy mleko rozdawano za darmo, średnia konsumpcja sięgnęła wtedy 73 proc.

Badania potwierdziły, że popyt na mleko w szkole zależy od otoczenia socjalno-ekonomicznego, w jakim znajduje się szkoła. W rejonach ekonomicznie zagrożonych, spożycie mleka przez uczniów wzrasta, gdy mleko jest bezpłatne.

Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na popyt jest smak. Średnie spożycie mleka bez dodatków smakowych wynosiło ok. 3,8%. Wzrosło do 8,1% dopiero, gdy dostarczano je bezpłatnie. Natomiast współczynnik konsumpcji mleka smakowego wynosił 25,5% przy maksy-
malnej stawce cenowej i wzrósł do 64,7% przy zniesieniu opłaty za mleko.

Zaobserwowano również, że spożycie jest zależne nie tylko od ceny i preferencji smakowych, ale także wieku uczniów. Uczniowie w starszych klasach spożywają mniej mleka niż młodsi uczniowie, bez względu na poziom cenowy. Największe różnice w spożyciu zauważo-
no między klasą 2 i 4.

Cel programu to promowanie zdrowego odżywiania, poprzez zachęcenie dzieci i młodzieży do spożycia mleka i przetworów mlecznych, kształtowanie trwałego nawyku konsumpcji mleka i jego przetworów poprzez umożliwienie dzieciom spożywania w szkołach mleka i przetworów mlecznych bezpłatnie lub po obniżonych cenach.

Realizowany od 7 lat w Polsce, program cieszy się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem. W latach szkolnych 2004/2005 - 2005/2006 Polska mieściła się w pierwszej dziesiątce krajów UE pod względem ilości mleka i przetworów mlecznych dostarczonych do placówek oświatowych w ramach programu. Od roku szkolnego 2007/2008 (po wprowadzeniu dopłaty krajowej) Polska jest liderem wśród krajów UE realizujących program „Szklanka Mleka". Ilość mleka i przetworów mlecznych dostarczanych do placówek oświatowych i kwota środków finansowych pozyskiwanych z UE przez Polskę jest większa niż w poszczególnych krajach „starej" Unii.

W roku szkolnym 2010/2011 mleko spożywane było przez ok. 2,4 mln uczniów, w tym 1,7 mln uczniów szkół podstawowych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 748) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH