Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert o strategii firm mleczarskich

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 14-11-2012, 11:37
Ekspert o strategii firm mleczarskich
Jadwiga Seremak-Bulge z IERiGŻ w Warszawie

Najczęściej stosowaną dotychczas przez firmy z branży mleczarskiej strategią rozwoju było inwestowanie w rozwój nowoczesnych technologii, poszerzanie oferty produktowej oraz rozwój marek produktowych przedsiębiorstw. Skutkiem takiej strategii opartej wyłącznie o własne możliwości i wymagającej intensywnego inwestowania jest powoli postępujący proces koncentracji oraz towarzysząca mu likwidacja słabszych przedsiębiorstw - powiedziała serwisowi portalspożywczy.pl Jadwiga Seremak-Bulge z IERiGŻ w Warszawie.

Sposobem na przyspieszenie procesu koncentracji jest łączenie się i przejmowanie mniejszych spółdzielni przez przedsiębiorstwa silniejsze. Taką drogę obrały przede wszystkim dwa największe przedsiębiorstwa spółdzielcze - Mlekpol w Grajewie oraz Mlekowita w Wysokim Mazowieckim, a także spółki Lacpol oraz Polmlek. Te cztery przedsiębiorstwa dzięki konsolidacji kapitałowej i efektowi synergii zwiększyły wartość swojej sprzedaży w latach 2004-2011 aż o 170 proc. do prawie 8 mld zł , przy większym o 100 proc. skupie mleka.

W ostatnich latach na przyspieszenie koncentracji poprzez konsolidację zdecydowała się także OSM Piątnica oraz OSM Łowicz, które dzięki połączeniu z innymi spółdzielniami znacząco zwiększyły wartość swojej sprzedaży. - W 2011 r. 6 największych polskich przedsiębiorstw mleczarskich realizujących sprzedaż o wartości od 1,2 do 3,0 mld zł miało ponad 45 proc. udział w wartości sprzedaży całej branży mleczarskiej - podkreśla Jadwiga Seremak-Bulge.

W latach 2004-2011 wartość sprzedaży 27 największych ( 16 spółdzielni mleczarskich oraz 11 spółek) mleczarni wzrosła o 83 proc., a pozostałych mleczarni zaledwie o 19 proc., przy wzroście wartości sprzedaży krajowego przetwórstwa mleka i produkcji serów o niepełna 53 proc. (do 26,3 mld zł). Średnia wartość sprzedaży przypadająca na mleczarnię uczestniczącą w rankingu wynosiła w 2011 r. ponad 617 mln zł, podczas gdy w 2004 r. było to bez mała 286 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH