Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Problem w relacjach z handlem nie leży w wysokości marż

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 20-10-2010, 12:26
Ekspert: Problem w relacjach z handlem nie leży w wysokości marż

Dużo większy poziom marż występuje w handlu tradycyjnym niż nowoczesnym. Szczególne znaczenie ma jednak sytuacja nierównowagi w negocjacjach pomiędzy uczestnikami łańcucha mleczarskiego i przesunięcie monopolu decyzji w kierunku handlu - powiedział serwisowi portalspozywczy.pl Karol Krajewski.

Marża handlowa stanowi w założeniu pokrycie kosztów procesów organizacji dystrybucji, organizacji handlu i wykorzystywanych technik sprzedaży, dla prowadzących ten proces wyspecjalizowanych przedsiębiorstw handlowych. Jej poziom zależy też od rodzaju produktu (towaru) będącego przedmiotem obrotu. Poziom marż handlowych na rozwiniętych i nasyconych rynkach produktów żywnościowych w krajach starej UE i Ameryki Płn. kształtuje się na poziomie 2-5% z tendencją do zmniejszania poziomu w długim okresie oraz tworzeniem relacji partnerskich w relacjach przetwórstwo - handel. Poziom marż dyktowanych przez sieci handlowe w Polsce jest znacznie wyższy, nawet tych ujawnianych oficjalnie przez handlowców (15% dyskonty. 21% sieci handlowe).

- Środowisko mleczarskie domaga się w tej sytuacji nowych rozwiązań, albo poprzez ustawową regulację marż handlowych albo ustanowienie co najmniej wymogu stosowania tzw. cen sugerowanych. Ich zadaniem byłoby pośrednie informowanie konsumenta o kosztach wytworzenia danego produktu oraz stworzenie swego rodzaju bariery psychologicznej dla handlu, skłaniając do stosowania niższych cen (i tym samym niższych marż). Z moich ostatnich badań sytuacji na rynku mleczarskim na przełomie 2009 i 2010 roku, prowadzonych przez PTTŻ na zlecenie KZSM w ramach Funduszu Promocji Mleczarstwa wynika, że aż 81,5 konsumentów uznaje, że handel zawyża ceny produktów mleczarskich w relacji do ceny producenta - mówi Karol Krajewski.

O tym, że marże handlowe w dużym stopniu wpływają na cenę ostateczną produktów mleczarskich dla konsumenta, przekonane było 29,3% ankietowanych, a w stopniu istotnym 25,5 % spośród 1000 ankietowanych konsumentów. Zaledwie ok. 5% konsumentów nie widziało wpływu handlu na ceny produktów mleczarskich, zatem ponad połowa respondentów jest w pełni przekonanych o dominującej roli handlu w kształtowaniu cen produktów mleczarskich. Nic dziwnego, że ponad 81% badanych wskazywało na potrzebę wprowadzenia cen sugerowanych na te produkty i drukowania ich na opakowaniach, z czego aż 47,8% było zdecydowanych za bezwzględnym wprowadzeniem tego rozwiązania,a zaledwie 2% wyrażało zdecydowanie negatywne zdanie w tym zakresie.

Więcej informacji w artykułach:
Prezes KSM: Chcemy węgierską ustawę o sieciach handlowych przenieść do Polski
Dyrektor PFPŻ: Nowelizacja obecnego prawa antymonopolowego albo nowa ustawa o sieciach
Minister rolnictwa: Albo własna dystrybucja albo ustawa regulująca stosunki przetwórstwo-handel Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Prada 20-10-2010, 15:43:
"Ekspert".... Jasne :-)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.