Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Problem w relacjach z handlem nie leży w wysokości marż

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 20-10-2010, 12:26
Ekspert: Problem w relacjach z handlem nie leży w wysokości marż

Dużo większy poziom marż występuje w handlu tradycyjnym niż nowoczesnym. Szczególne znaczenie ma jednak sytuacja nierównowagi w negocjacjach pomiędzy uczestnikami łańcucha mleczarskiego i przesunięcie monopolu decyzji w kierunku handlu - powiedział serwisowi portalspozywczy.pl Karol Krajewski.

Marża handlowa stanowi w założeniu pokrycie kosztów procesów organizacji dystrybucji, organizacji handlu i wykorzystywanych technik sprzedaży, dla prowadzących ten proces wyspecjalizowanych przedsiębiorstw handlowych. Jej poziom zależy też od rodzaju produktu (towaru) będącego przedmiotem obrotu. Poziom marż handlowych na rozwiniętych i nasyconych rynkach produktów żywnościowych w krajach starej UE i Ameryki Płn. kształtuje się na poziomie 2-5% z tendencją do zmniejszania poziomu w długim okresie oraz tworzeniem relacji partnerskich w relacjach przetwórstwo - handel. Poziom marż dyktowanych przez sieci handlowe w Polsce jest znacznie wyższy, nawet tych ujawnianych oficjalnie przez handlowców (15% dyskonty. 21% sieci handlowe).

- Środowisko mleczarskie domaga się w tej sytuacji nowych rozwiązań, albo poprzez ustawową regulację marż handlowych albo ustanowienie co najmniej wymogu stosowania tzw. cen sugerowanych. Ich zadaniem byłoby pośrednie informowanie konsumenta o kosztach wytworzenia danego produktu oraz stworzenie swego rodzaju bariery psychologicznej dla handlu, skłaniając do stosowania niższych cen (i tym samym niższych marż). Z moich ostatnich badań sytuacji na rynku mleczarskim na przełomie 2009 i 2010 roku, prowadzonych przez PTTŻ na zlecenie KZSM w ramach Funduszu Promocji Mleczarstwa wynika, że aż 81,5 konsumentów uznaje, że handel zawyża ceny produktów mleczarskich w relacji do ceny producenta - mówi Karol Krajewski.

O tym, że marże handlowe w dużym stopniu wpływają na cenę ostateczną produktów mleczarskich dla konsumenta, przekonane było 29,3% ankietowanych, a w stopniu istotnym 25,5 % spośród 1000 ankietowanych konsumentów. Zaledwie ok. 5% konsumentów nie widziało wpływu handlu na ceny produktów mleczarskich, zatem ponad połowa respondentów jest w pełni przekonanych o dominującej roli handlu w kształtowaniu cen produktów mleczarskich. Nic dziwnego, że ponad 81% badanych wskazywało na potrzebę wprowadzenia cen sugerowanych na te produkty i drukowania ich na opakowaniach, z czego aż 47,8% było zdecydowanych za bezwzględnym wprowadzeniem tego rozwiązania,a zaledwie 2% wyrażało zdecydowanie negatywne zdanie w tym zakresie.

Więcej informacji w artykułach:
Prezes KSM: Chcemy węgierską ustawę o sieciach handlowych przenieść do Polski
Dyrektor PFPŻ: Nowelizacja obecnego prawa antymonopolowego albo nowa ustawa o sieciach
Minister rolnictwa: Albo własna dystrybucja albo ustawa regulująca stosunki przetwórstwo-handel Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Prada 20-10-2010, 15:43:
"Ekspert".... Jasne :-)

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 885) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH