Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ekspert: Słabą stroną polskiego mleczarstwa jest rozdrobnienie dostawców

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspozywczy.pl
  • Data: 28-07-2009, 15:21
Ekspert: Słabą stroną polskiego mleczarstwa jest rozdrobnienie dostawców

- Polskie mleczarstwo posiada wiele słabych stron, z którymi radzi sobie bardzo opornie. Jedną z słabych stron jest niski stopień koncentracji dostawców mleka. Jednym z głównych czynników kosztowych w produkcji jest m.in. cena surowca, koszty jego pozyskania, koszty pracy. Przy dużej liczbie małych dostawców koszty pozyskania mleka są większe - powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Krzysztof Sałacki, analityk rynku mleka z firmy Infodome.

Jego zdaniem, receptą jest tworzenie grup producenckich. - Niestety producenci mleka niechętnie łączą się. Gospodarstwa nie są wyspecjalizowane w określonym kierunku produkcji, przez co wydajność jest niższa niż w innych krajach UE. Podejmowane działania m.in. wykup kwot mlecznych przynosi oczekiwane efekty, zmniejsza się liczba producentów mleka przy rosnącym skupie mleka. Lecz te działania podjęte zostały późno i następują zbyt wolno - mówi Sałacki.

- Inną słabością polskiego mleczarstwa jest duża liczna firm mleczarskich, co zwiększa konkurencje na rynku. W niektórych przypadkach, rywalizacja cenowa przekłada się na gorsza jakość produktów. Możliwości konkurencji pozacenowej są bardzo małe, gdyż jest niewiele marek o ugruntowanej pozycji na rynku. Konsolidacja sektora mleczarskiego następuje zbyt wolno. Są na rynku liderzy jak m.in. Mlekpol, Mlekovita, którzy aktywnie przyłączają kolejne podmioty budując ugruntowaną pozycje na rynku i dbając także o wizerunek i silną markę. Ale z drugiej strony jest wiele małych podmiotów, które samodzielnie nie są w stanie przeprowadzić szeroko zakrojonych akcji marketingowych i nie posiadają silnej pozycje przetargowej w rozmowach z sieciami handlowymi - uważa Krzysztof Sałacki.

Przy niewielkiej ilości silnych marek na rynku, słabą stroną polskiego mleczarstwa jest małe przywiązanie konsumenta do marki, przy dużym wyborze asortymentu. - Konsument jest wrażliwy na cenę, drugorzędną role odgrywa marka, jakość i wygoda. Choć w ostatnim czasie, wraz z poprawą warunków życia, ulega zmianie postawa konsumenta - dodaje.

- Na rynku światowym słabą stroną polskiego mleczarstwa jest struktura eksportu. Są to produkty masowe, bezmarkowe. Ich wywóz ściśle uzależniony jest od koniunktury na rynku światowym - efekty tego można aktualnie obserwować. Wiele produktów eksportowanych z Polski to półprodukty, które są konfekcjonowane i sprzedawane pod innymi marką - mówi eksport Infodome.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • hobbysta rolnik 02-08-2009, 16:25:
Panie ekpercie, jak były spółdzielnie rolnicze różnych branż , a to kupujące bydło mleczne , owoce warzywa, trzodę mleko ....---mówiono komuna ble , zaściankowość itp. Wtedy rolnik zajmował się produkowaniem dobrego towaru --wiedział ile potrzeba sprzedać i co ztego będzie miał ,a nabywca z poza Polski przyjeżdżał kupować interesującą go ilość !!!! Zniszczono spóldzielczość a ludzi karmicie sloganami o zrzeszaniu i konsolidacji !!! Zamieniliście słowa w kapitalistyczne a sens taki sam . Najpiew okradacie rolników , a potem na zgliszczach chcecie wprowadzać ,,nowe,, zasady !! Tylko zapomieliście , że ,,młodzi na mżonki o super farmerze , który dzięki UE rozwija swoje gospodarstwo nie dadzą się nabrać---już mimo 75000 dot. na mł. rol. nie ma zainteresowania !!! I dobrze może coś się zmieni i urzędasy zakasają rękawy i pokarzą jak to sie rolę uprawia ----POWODZENIA !!!!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH