Ekspert: Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie chroni należycie dostawców sieci handlowych

Przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie określają w sposób zamknięty i nie wyliczają numeratywnie czynów nieuczciwej konkurencji. Przepisy tej ustawy wskazują jedynie w sposób generalny cechy, kwalifikujące działanie lub zaniechanie jako taki czyn - mówiła podczas IX Forum Spółdzielczości Mleczarskiej mec. Elżbieta Modzelewska-Wąchal z Centrum Prawa Konkurencji.
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji jest kolejnym aktem normatywnym, który zawiera regulacje pozwalające na ochronę interesów słabszych uczestników obrotu, w tym dostawców towarów do wielkich sieci handlowych. Jednym z ogólnych celów regulacji ustawy jest ochrona interesów ekonomicznych przedsiębiorców, w tym zarówno interesów sieci handlowych i dostawców.
Ochrona, jaką daje art. 3 i art. 15 ust. 1 pkt. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przysługuje wszystkim podmiotom dotkniętym działaniami silniejszych kontrahentów, w tym wszystkim dostawcom do sieci handlowych. Problemem jest tu jednakże tryb dochodzenia roszczeń - jest to bowiem tryb sądowy. Pomimo iż w wielu przypadkach sądy rozstrzygają korzystnie dla dostawców i z formalnego punktu widzenia przepisy ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą być skutecznym środkiem ochrony interesów przedsiębiorców dotkniętych czynami nieuczciwej konkurencji, w praktyce występuje szereg ograniczeń o charakterze faktycznym, powodujących, że nie są one wykorzystywane w stopniu adekwatnym do skali występowania tych czynów w obrocie gospodarczym, w tym przez dostawców towarów do sieci handlowych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy, „czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta." Przepis ten ma charakter klauzuli generalnej, pozwalającej na zwalczanie zachowań mających ww. cechy. Rozwiązanie to jest korzystne z punktu widzenia realizacji celu ustawy, jakim jest ochrona interesów przedsiębiorców, zarówno naruszonych, jak i zagrożonych naruszeniem, zwłaszcza wobec ciągłej zmiany zachowań wielkich sieci w relacjach z dostawcami.
Jednym z nazwanych czynów nieuczciwej konkurencji jest uregulowany w art. 15 ust. 1 pkt. 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji czyn, polegający na utrudnianiu „innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, w szczególności przez: (...) pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży(...)".
Przepis art. 15 ust 1 pkt. 4 ustawy dopuszcza pobieranie przez nabywcę towaru tylko marżę handlową, tzn. różnicę pomiędzy pobieraną od nabywcy (konsumenta) ceną odsprzedaży a ceną zakupu należną dostawcy. Przepis ten obejmuje zakazem pobieranie opłat dodatkowych, powszechnie żądanych od dostawców przez sieci handlowe, w związku z czym w relacjach sieci handlowych z dostawcami przepis ten odgrywa dużą rolę.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- Następna »

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
KOMENTARZE
Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!