Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Eksport przetworów mleczarskich ma coraz większe znaczenie dla branży

  • Autor: Bank BGŻ
  • Data: 08-01-2014, 10:26
Eksport przetworów mleczarskich ma coraz większe znaczenie dla branży
Fot. PTWP

2013 rok był dość korzystny dla sektora mleczarskiego. Niemniej, dotyczyło to przede wszystkim przetwórców nastawionych na sprzedaż eksportową. Według danych PontInfo w trzech pierwszych kwartałach ub. r. w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób wartość przychodów wzrosła bowiem o 9 proc. wobec analogicznego okresu 2012 r., podczas gdy wartość sprzedaży zagranicznej aż o 22 proc. Oznacza to, że na przestrzeni 2013 roku udział eksportu w przychodach firm z branży zwiększył się o prawie 2 punkty procentowe. W I połowie 2014 r. eksport nadal będzie rósł, m.in. dzięki słabemu złotemu.

Potwierdzają to informacje Ministerstwa Finansów (za MRiRW), zgodnie z którymi w pierwszych dziesięciu miesiącach 2013 r. wartość wywozu artykułów mlecznych była o ponad 16% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 1332,0 mln euro. Ze względu na lekkie umocnienie złotego, przychody wyrażone w polskiej walucie wzrosły o 15% do 5567,4 mln zł.

Tak dobre wyniki zawdzięczamy przede wszystkim wysokim cenom artykułów mleczarskich na rynku globalnym, ponieważ w ujęciu ilościowym eksport został zwiększony jedynie w przypadku serów i twarogów oraz serwatki.

Jeżeli chodzi o najważniejszy produkt eksportowy Polski, sery, w analizowanym okresie jego sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła o ponad 16% do 173,0 tys. ton. Podobnie jak w 2012 roku, było to możliwe dzięki istotnemu zwiększeniu dostaw na rynek rosyjski - o 37% z 16,8 tys. t w pierwszych dziesięciu miesiącach 2012 r. do 23,0 tys. t w 2013 roku. Silnie wzrosły także wysyłki do Niemiec - o 24% w relacji rocznej do 20,3 tys. t, oraz Wielkiej Brytanii - o 24% do 8,3 tys. ton.

Jak wcześniej wspomniano, w analizowanym okresie znacząco większy niż rok wcześniej (o 27%) był także eksport serwatki - wolumen wywozu sięgnął 206,1 tys. ton. Przy czym, o ile 2012 r. podstawowym rynkiem zbytu dla tego produktu były kraje UE (głównie Holandia i Niemcy) z 55% udziałem w wartości sprzedaży, o tyle w 2013 r. rosło znaczenie eksportu pozaunijnego (najważniejsi partnerzy handlowi to: Chiny, Indonezja, Malezja, Tajlandia).

W odniesieniu do pozostałych artykułów mlecznych odnotowano obniżki wolumenu eksportu, przy wzroście wartości sprzedaży. W największym stopniu spadła ilość wyeksportowanego mleka w proszku - o ponad 20% w relacji rocznej do 78,3 tys. ton (wartość wywozu była natomiast o prawie 5% wyższa w relacji rocznej i sięgnęła 212,9 mln euro). Z kolei wolumen eksportu masła był o prawie 2% niższy niż przed rokiem (wyniósł 27,3 tys. t), zaś wartość wzrosła o 25% do 101,0 mln euro.

Oczekujemy, że w I połowie 2014 r. eksport nadal będzie rósł, m.in. dzięki słabemu złotemu. Niemniej dynamika wzrostu prawdopodobnie wyhamuje, także ze względu na nasilenie konkurencji na rynku globalnym (wzrost produkcji mleka u czołowych eksporterów).

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 809) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.