Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mleko

FRSiH 2019: Konsolidacja w sektorze mleczarskim będzie się nasilać

- O konsolidacji rynku spożywczego mówimy w Polsce od lat. W niektórych branżach, jak mięsna jest ona już dość daleko posunięta. Natomiast mamy sektory, gdzie to zjawisko dopiero będzie nabierać tempa, jak woda czy mleko. Klimat wydaje się dobry - mówił Łukasz Targoszyński, adwokat w Kancelarii Baker McKenzie podczas sesji "Totalna integracja. 2019 rokiem konsolidacji branży spożywczej" na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.

FRSiH 2019: Konsolidacja w sektorze mleczarskim będzie się nasilać
Łukasz Targoszyński, adwokat, Baker McKenzie, fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 08-11-2019, 15:19

Łukasz Targoszyński przypomniał, że o konsolidacji rynku spożywczego mówimy w Polsce od lat.

- W niektórych branżach, jak mięsna jest ona już dość daleko posunięta. Natomiast mamy sektory, gdzie to zjawisko dopiero będzie nabierać tempa, jak woda czy mleko. Klimat wydaje się dobry. Warto zauważyć, że najaktywniejszymi graczami w sektorze spożywczym są gracze branżowi, ale również fundusze private equity. Spółkom branżowym jest łatwiej, bo mówią tym samym językiem. Z drugiej strony zasada działania funduszu jest nastawiona na zysk, stąd projekty jak Innova, która tworzy ciekawą grupę spożywczą wokół zdrowej żywności - dodał.

Prawnik zauważył, że w 2020 r. możemy mieć do czynienia ze spowolnieniem aktywności transakcyjnej na całym świecie.

- Jest to związane z tym, że znajdujemy się na szczycie cyklu koniunkturalnego. Obecne bardzo dobre wyniki spółek stanowią podstawę wycen, które są rekordowe. Na rynku brakuje tzw. "quality targets", czyli spółek, które mają odpowiednią rentowność, dobre aktywa i które mogą dać ciekawe efekty synergii. Z drugiej strony wielu ekspertów wskazuje, że w 2020 r. zdarzy się recesja, ale nie kryzys. Natomiast obawa przed recesją i jej skutkami, nawet nie widząc jaki będzie efekt tej recesji, może spowodować, że spółki mogą się wstrzymywać z inwestycjami mając na nie środki. Mam jednak nadzieję, że prognozy mówiące o spowolnieniu całkowicie się nie sprawdzą i będzie to kolejny rekordowy rok - dodał.

W drugiej części debaty Targoszyński zauważył, że polski rynek jest dla wielu rodzimych firm zarówno darem, jak i przekleństwem.

- Jest na tyle duży, że da się zbudować firmę odnoszącą sukcesy nie myśląc o eksporcie. Warto popatrzeć na start-upy, które już w momencie gdy powstają myślą od razu o skalowaniu globalnym i internacjonalizacji. Oczywiście, przejmowanie zagranicą z perspektywy kogoś, kto tego jeszcze nie robił jest trudniejsze. Łatwiej wyeksportować swój produkt bez brandu, potem postawić kolejny krok w postaci produktu markowego. Największe ryzyko to zrobić akwizycję zagranicą, ale pewnie jest to też szansa. Trudność tego procesu jest pozorna, bo nasi globalni klienci wchodząc do Polski także muszą się nauczyć wielu rzeczy - dodał.

więcej informacji:

Łukasz Targoszyński RSS ALERT    /    fuzje i przejęcia RSS ALERT    /    Baker McKenzie RSS ALERT    /    FRSiH 2019 RSS ALERT    /    konsolidacja RSS ALERT    /    firmy rodzinne RSS ALERT    /    sukcesja RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.204.56.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.