Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

IJHARS bada produkty typu "light". Dużo nieprawidłowości

  • dlahandlu.pl
  • Autor: www.dlahandlu.pl
  • Data: 19-03-2013, 12:55

W IV kwartale 2012 roku po raz pierwszy przeprowadzono odrębną kontrolę przetworów mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu, tj. zawierających na opakowaniu informację typu "0% tłuszczu", "light", "fit", "chudy". Nieprawidłowości stwierdzono bowiem w niemal co trzecim skontrolowanym podmiocie.

Inspektorzy przede wszystkim sprawdzili jakość serów twarogowych, mlecznych napojów fermentowanych (w tym głównie jogurtów) oraz różnego rodzaju serków (w tym serków „wiejskich", homogenizowanych i twarożków). Ponadto kontrolą objęto pojedyncze partie mleka, mleka zagęszczonego, serów podpuszczkowych, pleśniowych, solankowych i serków topionych, które również należały do kategorii produktów typu „light".

Jak czytamy w publikacji IJHARS, działania kontrolne przeprowadzono w 59 zakładach przetwórstwa mlecznego. Wyniki kontroli wskazują, że nie wszyscy producenci wywiązują się ze swoich obowiązków. Nieprawidłowości stwierdzono bowiem w niemal co trzecim skontrolowanym podmiocie.

Wymagań w zakresie parametrów fizykochemicznych nie spełniło 12,1% kontrolowanych partii produktów. W przedmiotowym zakresie zakwestionowano jakość handlową mleka, serków, serów twarogowych i pleśniowych. Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim zawyżonej zawartości tłuszczu. Nieprawidłowości w zakresie znakowania stwierdzono w przypadku 15,3% partii wyrobów poddanych kontroli. Polegały one m.in. na podawaniu zawyżo-nej zawartości składników charakterystycznych. Na przykład producent „pomylił się" i na opakowaniu zadeklarował zawartość owocu na poziomie 4%, podczas gdy jego faktyczna zawartość w produkcie wynosiła 0,9%.

Inspektorzy JHARS zakwestionowali również stosowanie sformułowań, które sugerowały szczególne cechy danego wyrobu, podczas gdy wszystkie ego rodzaju produkty mają takie same właściwości. Przykładowo na opakowaniu „jogurtu naturalnego" umieszczono informację „bez dodatku cukru", podczas gdy zgodnie z obowiązującymi przepisami do przedmiotowego przetworu mlecznego cukier nie może być dodawany. Nie jest bowiem substancją konieczną do jego wyprodukowania. Taka informacja stanowi zatem niedozwolony chwyt marketingowy, bo „jogurt naturalny bez cukru" w niczym nie różni się od zwykłego „jogurtu naturalnego".

Jak informuje IJHARS, czasem zdarza się, że producenci aby „ułatwić sobie życie" i mniejszym nakładem pracy uzyskać wyroby o określonych cechach (np. organoleptycznych), stosują niedozwolone dla poszczególnych rodzajów przetworów mlecznych składniki i dodatki. W trakcie przeprowadzonej kontroli zakwestionowano np. stosowanie karagenu w przypadku mleka UHT czy cukru w fermentowanych napojach mlecznych bez dodatków smakowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (6)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Łukasz 26-03-2013, 14:43:
Pani Mario, nie jestem żonaty i nie jetsem też pracownikiem rzeczonej inspekcji. Mam wrażenie, że wypowiedziałem się jasno w poprzednim poscie, zatem nie będę kontynuował tego wątku. Pozdrawiam serdecznie Panią jak i 236 koleżanek z działu :)
  • Maria + 236 bab 20-03-2013, 13:43:
Panie Łukaszu, gdyby producent napisał na jogurcie, że jest słodzony a w nim nie byłoby cukru to byłoby to nieuczciwe. I właściwie nie lubię polemizować z filozofami, którzy chcą udowodnić, że w cukrze nie ma cukru to jednak tym tekstem informacji i komentarzami zapoznałam 242 osoby w naszym dziale (pracuje tylko 6 panów) bo chciałam usłyszeć jaka jest opinia środowiska bab, które robią codziennie zakupy i mogą coś więcej powiedzieć na ten temat. Z satysfakcją informuję, ze żadna kobieta nie podzielila zdania Miki i Łukasza. Panowie stwierdzili, że im wszystko jedno bo i tak nie robią zakupów jogurtów. Każda z nas chce, żeby producent ostrzegał nas, że coś jest niezdrowe ale powinien pisać takie informacje, że produkt jest lub nie jest słodzony, czyli z cukrem lub bez cukru. I to zdanie nasze dotyczyć musi wszystkich produktów a nie tylko jogurtu. Istotnym jest aby każda taka informacja byla prawdziwa. Niedopuszczalne jest, naszym zdaniem, gdy na np kukurydzy pisze, że jest wolna od GMO a ona jest modyfikowana. Ale każda z nas chce aby byla taka informacja czy ta kukurydza jest wolna, czy jest modyfikowana. Dopiero przy takim zapisie wiemy co zrobić: kupić lub ominąć. Jedna z koleżanek powiedziała, że po przeczytaniu wypowiedzi pana Łukasza jest pewna, że to jest pracownik tej inspekcji, bo tylko tym nie brakuje fantazji w wymyślaniu nowych teorii. prosila by odpisać, że jeżeli zgadła to ma się zwolnić i iść do pracy do huty wytapiać stal bo tylko do takiej pracy się nadaje. Kobiety takich filozofów nie chcą, żeby im ktoś podpowiadał co mają kupić a co mają odlożyć na półkę. Wszystkie jesteśmy zdania, że prawdziwa informacja na jogurcie, że jest bez cukru właśnie jest uczciwym podejściem producenta dla nas konsumentów. I takich producentów, którzy uczciwie piszą prawde szanujemy. Inspekcja niech zajmnie sie tymi, co piszą co innego niż jest w środku. Zawsze będziemy kupować te produkty, na których będzie jak najwięcej prawdziwych informacji a ta, że jogurt jest bez cukru jest prawdziwa. Niech sie martwią ci, ktorzy o tym nie piszą. Pan Łukasz niech wiecej nie zabiera głosu bo sie nawet przed swoją żoną ośmieszy. Pozdrawiam
  • Łukasz 20-03-2013, 11:37:
Pani Maria nadal nie zrozumiała dlaczego sprawa cukru w jogurcie naturalnym - zanzaczam naturalnym - została zakwestionowana. Jeśłi chce Pani kupić jogurt bez cukru, to wystarczy kupić jogurt naturalny. "Jogurt naturalny bez cukru" to pleonazm, tak samo jak masło maślane, cofnąć się wstecz itp.
Jak wspomniała Mika, informacja "bez cukru" sugeruje, że w innych jogurtach naturalnych jest cukier i może skłaniać konsumaneta do zakupu tego konkretnego jogurtu. A to już może być postrzegane jako nieuczciwe.

Zobacz wszystkie komentarze (6)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (11 538) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.