Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Konsolidacja to jedno z głównych wyzwań mleczarstwa

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 02-03-2017, 11:02
Konsolidacja to jedno z głównych wyzwań mleczarstwa
Kamil Zduniuk, ekonomista Banku Pekao SA.

Temat konsolidacji i tym samym wzrostu efektywności polskiego mleczarstwa niezmiennie pozostaje jednym z głównym jego wyzwań. Jest on kluczem do poprawienia ekonomiki działalności – po pierwsze ze względu na możliwość uzyskania większej siły przetargowej wobec dużych sieci handlowych będących głównymi odbiorcami produktów, po drugie ze względu na jego rolę w ekspansji zagranicznej, a po trzecie ze względu na optymalizację kosztów (w tym m.in. kosztów marketingowych) – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Kamil Zduniuk, ekspert Banku Pekao S.A.

Zauważa, że w przypadku zakładów mleczarskich ciężko powiedzieć, aby w ostatnim czasie pojawiły się zupełnie nowe bodźce, które mogłoby znacząco przyspieszyć proces konsolidacji. Wydaje się, że główną kwestią do przeskoczenia pozostaje struktura krajowego rynku, a więc dominująca rola spółdzielni mleczarskich. Ze względu na ich specyficzną formę działalności i sposób zarządzania, są one generalnie niechętne procesom fuzji czy akwizycji. Zamiast tego wybierają one utrzymywanie za wszelką cenę „status quo”, co przeważnie oznacza wyniszczającą konkurencję cenową z podobnymi sobie wytwórcami na tym samym obszarze. Konsolidacje są traktowane jako opcja ostateczna, rozważana dopiero w przypadku popadnięcia w poważne kłopoty finansowe.

- W tej sytuacji kluczem do konsolidacji są tak naprawdę decyzje samych właścicieli spółdzielni – korzystne efekty ekonomiczne są bowiem niezaprzeczalne, natomiast górę wciąż biorą częściej ich osobiste przekonania. Im więcej z nich przekona się, że efekty synergii przewyższają potencjalne koszty i zagrożenia, tym szybciej cały proces zostanie przeprowadzony, z korzyścią dla całej branży. Konieczne jest zaniechanie utartych od dawna poglądów, podjęcie pro-aktywnych działań i wychodzenie z inicjatywą takich procesów. Pozytywnym trendem jest fakt, że takie inicjatywy są już częścią strategii większości największych spółek mleczarskich w Polsce, które rozumieją płynące z tego korzyści. Dołączyć do nich muszą jednak silnie rozproszeni mali i średni przetwórcy – czy to wchodząc we współpracę ze sobą nawzajem, czy też stając się częścią większych grup. Dotychczas to takie firmy były najbardziej oporne procesom konsolidacji i trzeba mieć nadzieję, że zmieniające się standardy prowadzenia biznesu dotrą także do tego obszaru – wyjaśnia Kamil Zduniuk.

W jego opinii, istotne jest, aby obecny okres poprawy koniunktury na światowym rynku mleka nie stał się okazją do spoczęcia na laurach i „odreagowania” trudności z ostatnich lat – ale by był bodźcem do przeznaczenia nadwyżek finansowych właśnie na przyspieszenie procesów konsolidacji i tym samym lepszego przygotowania się na wyzwania, które czekają w przyszłości. Konsolidacja i tak prędzej czy później nastąpi, ale znacznie korzystniej dla polskiego mleczarstwa byłoby, aby zainicjowali i przeprowadzili ją sami przetwórcy w dogodnym dla siebie momencie, niż gdy będą do tego zmuszeni przez presję warunków rynkowych.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 508) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.