Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Mleko

Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich: Ceny masła spadają, ale nie w sklepach

Branża mleczarska nie odpowiada za ceny masła w sklepach, masło w detalu kosztuje 30-40 proc. więcej niż w zbycie - podkreślił prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Waldemar Broś podczas odbywających się w Warszawie XXVI Targów Mleczarskich "Mleko-Expo".

Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich: Ceny masła spadają, ale nie w sklepach
fot. shutterstock

Masło na polskim rynku zaczęło gwałtowniej drożeć od połowy roku. Według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy (IERiGŻ) od stycznia do września przeciętny poziom cen skupu mleka wzrósł o 28 proc., do ok. 1,34 zł za litr. We wrześniu br. ceny detaliczne masła wzrosły o 6,9 proc. W okresie dziewięciu miesięcy br., średni poziom cen masła wzrósł o ok. 28 proc.

Ceny zbytu masła w poszczególnych spółdzielniach mleczarskich są różne. W lipcu br. średnia cena zbytu 1 kg masła konfekcjonowanego (85 proc. tłuszczu) była na poziomie 23,64 zł, we wrześniu - 27,6 zł (ok. 5,6 zł za kostkę), a w październiku obniżyła się do 24,9 zł (w blokach - 22,35 zł). Jeżeli natomiast liczyć rok do roku we wrześniu br. masło w blokach było droższe o ok. 61 proc., a konfekcjonowane o 55 proc.

Wysokie ceny zbytu przełożyły się na ceny w sklepach. Kostka (200 g) masła w lipcu 2016 r. kosztowała średnio 3,34 zł, we wrześniu - już 4,19 zł, w czerwcu br. - 5,12 zł, lipcu - 5,78, a we wrześniu 6,80 zł. We wrześniu tego roku masło było o 62,3 proc. droższe niż rok wcześniej.

Zdaniem Brosia wzrost cen masła wynika głównie ze zwiększonego popytu na masło na świecie, ale może też być wynikiem działań spekulacyjnych.

Jak mówił Broś, na świcie produkuje się ok. 10,7 - 11,0 mln ton masła, ale w obrocie jest 800 tys. ton do 1 mln ton. Nadwyżki mają głównie Nowa Zelandia (ok. 600 tys. ton) oraz Stany Zjednoczone (100 tys.). W ostatnim czasie wzrosło zapotrzebowanie na masło m.in. ze na odwrócenie się Amerykanów od margaryny na korzyść masła. Wzrosło też zapotrzebowanie na ten produkt w Chinach.

Z drugiej strony, eksperci wskazują, że ceny masła na rynku UE wzrosły znacząco na skutek spadku produkcji mleka i podaży masła. Spadek skupu mleka był wynikiem utrzymujących się od połowy 2014 r. niskich cen skupu mleka, niższej dostępności paszy oraz programu dobrowolnej redukcji produkcji mleka uruchomionego przez KE. Niższy skup mleka odnotowano również w Nowej Zelandii i Australii, u największych producentów produktów mleczarskich.

Gdy zwiększył się popyt na masło, polskie firmy zwiększyły eksport, a ceny produktów i skupu mleka zaczęły rosnąć. W okresie styczeń-sierpień br., w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku, wielkość wywozu przetworów mlecznych wzrosła o 6,2 proc.

więcej informacji:

masło RSS ALERT    /    ceny masła RSS ALERT    /    Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.92.193.89
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.