Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Kurczy się rynek jogurtów pitnych

  • Autor: portalspozywczy.pl / GfK
  • Data: 10-03-2015, 11:42
Kurczy się rynek jogurtów pitnych
W 2014 r. polskie gospodarstwa domowe wydały na zakupy jogurtów pitnych 364 mln

W ubiegłym roku polskie gospodarstwa domowe wydały na zakupy jogurtów pitnych 364 mln, co oznacza 4-proc. spadek w porównaniu do 2013 roku - wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Analizowana kategoria jogurtów pitnych obejmuje wszystkie jogurty owocowe, naturalne oraz probiotyczne przeznaczone do picia. W 2014 roku 63 proc. gospodarstw domowych zakupiło produkt pochodzący z tej kategorii przynajmniej jeden raz. Jednocześnie wartym podkreślenia jest fakt, iż produkty markowe mają tu zdecydowanie silniejszą pozycję (ilościowy udział na poziomie 72 proc.) niż produkty marek własnych (ilościowy udział na poziomie 28 proc.).

W monitorowanym okresie w ujęciu ilościowym jogurty pitne odnotowały 7-procentowy spadek, którego przyczyną są zarówno rzadsze zakupy kategorii (przeciętnie 9 razy), jak i kupowanie mniejszych ilości podczas pojedynczej wizyty w sklepie.

Spadek wartościowy w kategorii był mniej gwałtowny niż spadek ilościowy za sprawą wzrostu średniej ceny. Analizując trendy dla produktów markowych i marek własnych widoczne jest wolniejsze tempo spadku w przypadku produktów pod marką sieci handlowych, co przyczynia się do wzrostu ich udziału w kategorii - w 2014 roku odpowiadały za 22 proc. wydatków na kategorię.

Biorąc pod uwagę miejsce dokonywania zakupu, największe znaczenie mają sklepy dyskontowe, które w 2014 roku odpowiadały za 31 proc. wydatków i 34 proc. zakupów kategorii. Na drugiej pozycji uplasowały się hipermarkety, niewiele tracąc do dyskontów. Zmniejszyły się zakupy kategorii w handlu tradycyjnym, który doświadczył negatywnych trendów wartościowych i ilościowych, spadki wyniosły po około 15-16 proc.

Cechą charakterystyczną dla kategorii jogurtów pitnych jest sezonowość. W latach 2012-2013 najmocniejszy był kwartał trzeci, zarówno pod względem ilości nabywców, jak i w ujęciu wartościowym. W roku 2014 trend ten uległ zmianie i największe zakupy miały miejsce w drugim kwartale roku, po czym zarysowała się tendencja zniżkowa.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Melitta 13-03-2015, 00:13:
Nigdy nie kupuje produktów zawierających syropy glukozowo - fruktozowe. Swiństwo, które wykańcza Ameryke, a teraz Cargill pcha to w Polsce. Producenci jogurtów szukają najtańszych srodków słodzący, myslac ze konsument nie czyta etykiet. A ostatecznie mamy spadki...
  • bb 11-03-2015, 11:41:
Jogurty??? Z mlekiem w proszku, aromatami, barwnikami, zagestnikami, slodzikami, czy syropami??? To tak jak kupujesz zsiadle mleko a tam sklad mleko w proszku itp, czy niektore smietany.
  • NoŻ 11-03-2015, 09:43:
Świadomość konsumentów rośnie, powoli odchodzić będziemy od "jogurtów" na syropach wysokofruktozowych.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 784) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 268)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH