REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Lobbing – czyli ostatni zajazd na Litwie

  • Autor: Andrzej Gantner
  • Data: 21-04-2008, 20:44

Słowo lobbysta nie kojarzy się w Polsce zbyt dobrze. Gdyby oprzeć się wyłącznie na informacjach z mediów - lobbysta, to ktoś kto w dymie cygar lub w słońcu pól golfowych załatwia różne tajemnicze interesy (o ile oczywiście nie przebywa aktualnie w miejscu, gdzie dostęp do tego typu dóbr jest częściowo ograniczony, czyli np. w areszcie śledczym). Ten fatalny poniekąd stereotyp poważnie rzutuje na nastawienie opinii społecznej do działań lobbingowych i mocno ogranicza rozwój tego typu działalności.

REKLAMA

Tymczasem w innych krajach do lobbingu (szczególnie gospodarczego) przywiązuje się olbrzymią wagę. W samym tylko Parlamencie Europejskim zarejestrowanych jest kilka tysięcy lobbystów. Profesjonalny lobbing gospodarczy i nierozłącznie związane z nim działania public relations, prowadzony jest zarówno przez przedstawicieli administracji państwowej, jak i organizacji pozarządowych wielu krajów UE i nie tylko. Nie jest to jednak lobbing rodem z "Pana Tadeusza", czyli przekonywanie do swoich racji przy pomocy doraźnych działań, opartych na zasadzie (cyt.) "Ja z synowcem na czele i jakoś to będzie" - co w przekładzie na język współczesny oznacza ni mniej, ni więcej: "otwórzmy biuro w Brukseli i niech ktoś tam siedzi przy telefonie".

Profesjonalny lobbing to codzienna, żmudna praca. Przeglądanie dziesiątków dokumentów, które nieprzerwanym strumieniem płyną zarówno z Komisji Europejskiej jak i Parlamentu Europejskiego. To systematyczny udział w spotkaniach ekspertów, przesyłanie stanowisk i propozycji poprawek . Merytoryczna dyskusja oparta na mocnych argumentach i nieustanne dążenie do wypracowania rozsądnego kompromisu. Profesjonalny lobbing to również nieustanne kontrolowanie strumienia informacji w mediach i analiza ich wpływu na warunki funkcjonowania sektora lub branży.

Przyglądając się bliżej działaniom takich chociażby krajów jak Niemcy, Francja czy Dania w obszarze gospodarki żywnościowej nie można oprzeć się wrażeniu, że stworzyły one perfekcyjnie pracujące mechanizmy lobbingowe. Mechanizmy oparte na bardzo ścisłej współpracy pomiędzy sektorem prywatnym, a administracją. Dzięki temu prowadzone działania są niezwykle skuteczne, a skuteczność ta jest mierzona chociażby wielkością eksportu z tych państw.

W Polsce, niestety, nie ma takiej współpracy i takich mechanizmów. Przepływ informacji jest mocno ograniczony, brakuje rozwiązań systemowych (chociażby profesjonalnie działających radców handlowych w ambasadach), a współpraca pomiędzy organizacjami jest mocno ograniczona przez ciągłe próby nakładania na nią tzw. "organizacji czapek", które stosują starą dobra metodę: "jedna partia - jeden naród".

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • JW 21-04-2008, 20:12:
Państwo, jego różne agendy, werbalnie zagrzewają przedsiębiorców do różnych form integracji pionowej , poziomej, zrzeszania się. Czy nie powinny za tym iść zachęty finansowe w postaci możliwości zaliczenie składek do kosztów działaności? Pan Premier Waldemar Pawlak zapowiadał ostatnio aktywnosc Ministerstwa Gospodarki w usuwaniu barier rozwoju polskiej przedsiębiorczosci. Panie Andrzeju może tam należy lobbować? Miejmy nadzieję, że resort rolnictwa też się zaangażuje. Życzę powodzenia.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 743) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH