Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Małe spółdzielnie muszą szukać swoich nisz rynkowych

  • Autor: Roman Wieczorkiewicz, portalspożywczy.pl
  • Data: 13-07-2016, 10:17
Małe spółdzielnie muszą szukać swoich nisz rynkowych
Waldemar Broś, prezes KZSM

Przed małymi spółdzielniami stoi zadanie wypełniania tzw. niszy rynkowej i robią to doskonale. Ich szansą na pewno będzie zaopatrzenie rynku lokalnego poprzez produkcję tradycyjnych wyrobów regionalnych – powiedział serwisowi portalspożywczy.pl Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich Zw. Rew.

Ponadto zwraca uwagę, że małe spółdzielnie muszą stale kontrolować koszty swojej działalności aby sprostać konkurencji na rynku. Zwiększyć mogą również swoje przychody poprzez poszerzenie handlu o produkty wytwarzane przez inne spółdzielnie, a zwłaszcza te największe. - Małe spółdzielnie to również jedyne miejsca pracy dla wielu osób w małych ośrodkach. Można by również zadać pytanie co stałoby się z mlekiem produkowanym przez małe gospodarstwo, czy miałoby szanse na rynku? – pewnie nie! Dzięki małym regionalnym spółdzielniom małe gospodarstwa mogą produkować mleko bez obaw, że np. od jutra nie będzie miał kto odebrać od nich mleka jak to obecnie ma miejsce w wielu gospodarstwach, które związały się wcześniej z prywatnym kapitałem zagranicznym – mówi Waldemar Broś.

- Pytanie jak długo utrzymają się małe spółdzielnie na rynku jest trudne ale myślę, że tak długo jak w swojej skali będą konkurencyjne, czyli stale muszą czuwać nad kosztami prowadzenia swojej działalności tak aby przychody były wyższe od wydatków przy w miarę atrakcyjnej cenie płaconej rolnikom za dostarczone mleko – mówi prezes KZSM.

Podkreśla, iż obecnie zarówno małe, jak i duże spółdzielnie przeżywają kryzys związany ze spekulacyjnym zaniżaniem cen żywności na świecie. Na pewno dużym problemem małych spółdzielni jest utrudniony dostęp do półek w dużych sieciach handlowych. Chociaż znamy takie spółdzielnie, które dają sobie radę i bez tego a na dodatek uzyskują wyższe ceny zbytu.

Prezes Broś przypomina, że początek rozwoju spółdzielczości wiejskiej (w tym i mleczarskiej) datowany jest na drugą połowę XIX wieku. - Spółdzielczość zaczęła się od małych spółdzielni – pragnę zwrócić uwagę, że jeszcze w 1950 roku było w Polsce około 800 spółdzielni mleczarskich – obecnie jest niewiele ponad 130. Oczywiście, że dzisiaj w świecie dominują duże korporacje mleczarskie takie jak: Arla Foods, Lactalis, Friesland Coberco, Campina Melkunie, Fontera, Danone itp., ale również ogromna liczba małych mleczarni funkcjonuje w takich krajach jak: Włochy, Francja, Hiszpania czy Grecja – puentuje prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • ry 14-07-2016, 13:26:
temu panu już dziękujemy

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 222) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.