Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Małe zainteresowanie dopłatami do eksportu mleka

  • Autor: PAP
  • Data: 06-02-2009, 18:12
Małe zainteresowanie dopłatami do eksportu mleka

Eksporterzy wykazują na razie małe zainteresowanie eksportem mleka i produktów mlecznych z unijnymi dopłatami na rynki krajów trzecich - dowiedziała się PAP w piątek w Agencji Rynku Rolnego (ARR). Komisja Europejska przywróciła dwa tygodnie temu tzw. refundacje wywozowe za masło, ser oraz pełne i odtłuszczone mleko w proszku. Zostały one zawieszone w czerwcu 2007 roku ze względu na wysokie ceny na rynku światowym.

Przywrócenie dopłat do wywozu tych produktów na rynki krajów trzecich jest reakcją na ostatnie spadki cen mleka i przetworów mlecznych. Jak poinformował wicedyrektor departamentu obrotu z zagranicą ARR Michał Maguza, dotychczas do Agencji wpłynęło 18 wniosków o pozwolenie na wywóz takich produktów, ARR wydała 12 pozwoleń.

Zdaniem Maguzy, tak mała liczba wniosków wynika prawdopodobnie z tego, że dość długo trwa proces uzyskania gwarancji przez przedsiębiorców. Eksporter przy ubieganiu się o pozwolenie musi złożyć stosowne zabezpieczenie w postaci gwarancji bankowej lub w gotówce.

Wywóz produktów może odbywać się w formie bezprzetargowej, po określonej stawce refundacji lub też w formie przetargu, na którym można uzyskać wyższą dopłatę, ale bez gwarancji, że taką propozycję zaakceptuje KE. Maguza poinformował, że w pierwszym i jak dotąd jedynym unijnym przetargu (23 stycznia) polskie firmy nie uczestniczyły. Przetargi mają odbywać się raz w miesiącu.

Według dyrektor Związku Prywatnych Przetwórców Mleka (ZPPM) Elżbiety Niteckiej, małe zainteresowanie refundacjami wynika m.in. z tego, że euro jest zbyt drogie (wysokość zabezpieczenia ustalona jest w euro), a także ze skomplikowanych procedur. Dodała, że są długie terminy płatności refundacji sięgające 120-160 dni.

W opinii Niteckiej, firmy na razie nie ubiegają się o dopłaty, ponieważ nie mają kontraktów. Do tej pory głównym kierunkiem eksportu były kraje UE, gdzie dopłaty nie przysługują. Zauważyła, że na skutek braku dopłat przez ponad półtora roku Polska straciła wiele kontraktów i teraz potrzebny jest czas na ich odbudowę.

Przyznała, że choć polskie mleczarnie nadal wysyłają duże ilości produktów mlecznych do krajów UE, to obecnie popyt jest mniejszy i trudniej jest je sprzedać. Zdaniem przebywającego w piątek w Białymstoku prezesa ARR Władysława Łukasika, eksport produkcji mleczarskiej w Polsce wynosi ok. 20 proc., ale w większości na rynki unijne.

Odpowiadając na zarzuty przedstawicieli podlaskich mleczarni, że warunki dopłat do eksportu są niekorzystne (np. długi czas na uzyskanie dopłaty) Łukasik podkreślił, że "instrumenty proponowane przez Unię są dla firm o dobrej kondycji". - Termin płatności nie stanowi tam problemu. Tego nie zmienimy bo to zapis z prawa unijnego - dodał prezes ARR, który w Białymstoku uczestniczył w spotkaniu na temat konsolidacji branży mleczarskiej.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 606) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.