Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Minister rolnictwa: W funduszach promocji zgromadzono 33 mln zł

  • Autor: PAP
  • Data: 26-07-2010, 19:40

W ciągu roku w funduszach promocji zgromadzono około 33 mln zł; największymi środkami dysponuje fundusz promocji mleka - poinformował podczas poniedziałkowej konferencji prasowej minister rolnictwa Marek Sawicki.

Jak zaznaczył, najbardziej aktywny jest Fundusz Promocji Mleka, który zgromadził prawie 10 mln zł, z tego 4,2 mln zł zostało już wydane - głównie na sfinansowanie udziału hodowców w różnego rodzaju wystawach oraz targach zagranicznych i krajowych. Część pieniędzy została przeznaczona na opłacenie składek w organizacjach międzynarodowych.

Osiem branżowych funduszy promocji powstało rok temu. Wcześniej, w 2001 r. utworzono fundusz mleczarski. Fundusze mają pomagać w promocji produktów rolnych i przyczynić się do eksportu żywności.

W ciągu roku (od 1 lipca 2009 do 30 czerwca 2010 r.) na fundusze wpłynęło ok. 33 mln zł, z czego ponad 6,2 mln zł zostało juz wydane. Na koniec czerwca tego roku na rachunkach funduszy znajdowało się 25,7 mln zł. W funduszu promocji mięsa: wieprzowego jest 4,8 mln zł, wołowego - 2 mln zł, końskiego - 120 tys. zł, owczego - 17 tys. zł, drobiowego - 4 mln zł; mleka - 9,8 mln zł; zboża - 1,5 mln zł; owoców i warzyw - ok. 2,9 mln zł; ryb - 336 tys. zł.

Fundusze są zasilane poprzez wpłaty w wysokości 0,1 proc. od cen sprzedaży produktów rolnych, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze są pobierane od producentów rolnych i przekazywane funduszom przez firmy zajmujące się np. skupem, ubojem czy eksportem. Wpłaty na fundusz mleczarstwa są naliczane w wysokości 0,1 grosza od kilograma mleka.

Na fundusze wpłaca 6 tys. firm. Kwartalnie na rachunki funduszy wpłacane jest średnio 8 mln zł - powiedział prezes Agencji Rynku Rolnego Władysław Łukasik.

O tym, na co branże wydadzą zgromadzone środki, decydują tzw. komisje zarządzające, w skład których wchodzą zarówno rolnicy (producenci surowców), jak i przetwórcy. Obsługą funduszy zajmuje się ARR, która dysponuje środkami na podstawie decyzji tych komisji.

Drugi co do wielkości - fundusz promocji mięsa wieprzowego przeznaczył pieniądze przede wszystkim na dofinansowanie wkładu własnego organizacji branżowych w dwóch programach promocyjnych współfinansowanych ze środków unijnych. Jest to program Europejski stół - tradycja, nowoczesność, jakość oraz na kampanię informacyjną dotycząca produkcji wieprzowiny w systemie PQS (System Jakości Wieprzowiny).

Branża drobiowa przeznaczyła środki na promocję gęsiny; mięsa wołowego - na zachęcanie Polaków do zwiększenia spożycia tego mięsa; końska - na udział w wystawach koni polskiej rasy zimnokrwistej; owoców i warzyw oraz zbóż - na zachęcanie do zwiększenia spożycia tych produktów; ryb - na udział w targach Polagra-Food.

Według Łukasika, przedsiębiorcy rzetelnie wywiązują się z nałożonych obowiązków i wpłaty do funduszy są wyższe niż początkowo zakładano. Choć pieniądze te nie są środkami publicznymi, to przepisy zobowiązują przedsiębiorców do ich uiszczania, a zaległe należności są egzekwowane na podstawie przepisów ustawy o funduszach promocji. Agencja sprawdza, czy firmy wywiązują się z tego obowiązku i przeprowadza kontrole podatkowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 798) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 330)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH